Steg 1 klart

Hello!

Nu har vi precis bytt till ett nytt hotell. Det förra hotellet låg i ett "bättre område" men hade ingen AC i rummet, varken toalett eller dusch i rummet, inte TV men däremot Wifi. Detta rum kostade 55 kr mer per natt än det vi bor i nu. Nu bor vi i ett "stökigare område" men vi har AC, platt-tv, toalett/dusch i rummet och Wifi. För detta betalar vi 110 kr per natt. Vilken skillnad va? För lite byte av område...

Idag var vi i alla fall på kinesiska ambassaden. Amen jisses, vilket krångel! Vi skulle fylla i 6 olika papper och de skulle veta det mesta om oss. Sedan skulle pass kopieras och bilderna i passet, trots att de faktiskt vill behålla passet till nästa vecka. Dessutom skulle vi ha med oss separata passfoton som skulle klistras på ansökan. Så mycket onödigt pappersarbete alltså! Ja, nu hade de mitt pass med två bilder på mig (så är det nya passet utformat) två extra kopior på passbilderna. Dessutom 1 separat nytaget foto på mig. Detta skulle även vara i färg, vilket var mycket viktigt. Jonis var inte i färg, utan svartvitt, precis som fotona i våra pass är. Det dög icke!
Nej, han fick gå iväg till deras "fototagnings-avdelning" för att ta färgfoto. T-shirten han hade på sig dög inte heller på bilden, så han fick låna kavaj. Ni hör ju själva hur det låter?

Efter denna 1 timme långa procedur ska vi tillbaka i morgon bitti klockan 10 för intervju. Jaja, som jag sa! Men rätt summa pengar är jag säker på att jag tar mig lättare till månen än till Kina.

Nu ska vi iväg på sen lunch!

I Kuala Lumpur för tredje gången

Hallå där bakom skärmen!

Ja, nu är det tredje gången under vår resa som vi är i Kuala Lumpur i Malaysia. Känns lite som att det är här man mellanlandar varje gång man ska flyga vidare. Vi kom hit vid elvatiden igår och lyckades hitta ett relativt billigt hotell ganska snabbt. I morgen byter vi nog i alla fall, vi vill ha ändå lite billigare.

Idag var vi på kinenska ambassaden och pratade och fick prisuppgifter för visum. Inte så farligt, men nog så krånglit. I morgon ska vi dit och lämna våra pass, bild på oss, en kopia på vår vän Laurences pass, kopia på hennes "bostadsbevis" i Kina, en inbjudan av henne samt en lunta pengar. I övermorgon ska vi tillbaka dit för en "personlig intervju" om varför vi vil till Kina. Tredje gången vi ska dit (om en vecka) är för att sedan få vårt visum. Ja, men ni hör ju själva. Känns ju enklare att ta sig till månen liksom.

Men men, nu har vi ju bestämt att vi ska till Kina och då får det vara krångligt. Den 5e September flyger vi dit och stannar troligen en månad. Här i KL får vi som sagt vänta en vecka på visumet så det blir stadshäng för hela slanten. Besöka gallerior, gå på bio, surfa på nätet och lite sånt.

I dag tog vi tunnelbanan och invänta sedan en gratisbuss som tog oss till IKEA! Det gillas ju massor av mig! Sist vi var på IKEA här i KL hade Joni precis gjort illa sin fot (för att han hade ramlat ner från ett kokosnöts-träd för er som inte minns) och jag fick skjuta honom i rullstol hela dagen. Idag var det ombytta roller! Jag haltade fram till receptionen och bad om en rullstol & idag var det Jonis tur på skjuta på. Mindre kul för honom, men jag gillade det! Speciellt för att jag har skvarsår x 2 på lilltåna och då var det mycket bekvämt. Det blidde lite spana på alla möbler som man sett fyrtioelva gånger innan, käka köttbulletallrik, fika och mysa. Däremot inte handla hem massa krafs som man alltid gör i Sverige. Det känns lite ovant! Annars kommer man ju alltid hem med det klassiska! En blå IKEA-påse (trots att man redan har 14 i garderoben), värmeljus (150 sådana har man i något skåp), kanske en liten blomma som sedan vissnar tre veckor senare och lite sånt. Men nu har vi ju varken skåp, garderober eller ett hem så då blir det inga krafs heller.

Nu ska vi äta chips (alla som nämner att jag blivit smal under resan, gissa hur smal man skulle vara om man inte åt så jäkla onyttigt som vi ibland gör) och glo på film på datorn! xoxo

Resedag i morgon & berättelse om vår förlovning

Hej där!

I morgon har vi varit i Indonesien i 30 dagar. Vad fort tiden går! Nu fick vi tummen ur & köpte flygbiljetter inför morgondagen. Vi flyger till Malaysias huvudstad Kuala Lumpur. Där ska vi invänta inbjudan från vår vän Laurence som behövs för att få visum till Kina och efter det bär det av till Kinesiska ambassaden. Vi har bestämt oss för att det blir Kina! Det känns häftigt! :-) Hoppas bara att allt går smidigt med visumet, dom kan vara lite krångliga med det har vi hört.

Flera av er har efterfrågat bilder på våra ringar & även velat veta lite om förlovningen! Vi hade en helt underbar dag och allt var perfekt, allt vi kunde önska oss!

Vi var på ett spa där vi hade ett "romance-package" som varade fem timmar. Personalen gav suverän service hela dagen och tog så väl hand om oss. Vi blev upphämtade på vårt hotell och körda till spáat. Efter några behandlingar fick vi sitta i ett bad fyllt av orkidéer och det var också här vi bytte ringar. VIlken upplevelse! En stund efter att vi bytt ringar i badet kom en av kvinnorna som gjorde spabehandlingen in och knäppte lite bilder på oss. När våra behandligar var klara blev vi på nytt hämtade av en bil som körde oss till en strand. Där hade man dukat upp ett bord åt oss och medan vi tittade på solnedången drack vi vin & åt middag. Senare spelade ett liveband för oss precis vid vårat bord, kärlekslåtar som verkligen gjorde det hela än mer känslosamt. Det var verkligen pricken över i! Efteråt sköts det raketer och senare fick vi transport till hotellet, där vi somnade trötta men å så lyckliga!

Vi har lite bilder från stranden och middagen. Tyvärr inga från solnedgången och fyrverkerierna, men nu får en liten glimt i allafall! :-)

Det riktiga ljuset i rummet, för att ni ska få en känsla av hur mysigt vi hade det!

Bild med bättre kvalitet. Kvinnan som fotar hade dekorerat mitt hår med orkidéer inför bilden.

Armbandet jag har på armen fick jag av Joni kvällen innan i förlovningspresent.

Balinesiskt dans fick vi uppleva från första parkett!

Snart dags för avfärd

Halloj kompisar!

Vi har inte haft så mycket att skriva. Vi har i princip gjort samma sak varje dag. Sovit till 9-10, ätit frukost och sedan rört oss mot stranden. På kvällen har vi suttit på kafé/resutaurang/bar eller kollat på TV på rummet, nu när vi har sådan lyx som TV, platt dessutom :-)

Om 2 dagar går vårt visum ut här i Indonesien så det är snart dags för avfärd. Antingen flyger vi till Kuala Lumpur i Malaysia eller Bangkok i Thailand. Det beror lite på huruvida vi ska till Kina eller ej. Vi vet fortfarande inte, fast det bara är två dagar kvar. Vi har i alla fall mejlat vår vän som bor i Shanghai i Kina som ska skicka indjudan till oss (japp, det behövs inbjudan för att turista i Kina). Tur att vi lärde känna en trevlig tjejt som bor just där. Förmodligen blir det alltså Shanghai om någon vecka, en vecka måste vi först vänta i Malaysia på vårt visum, om det är det beslutet vi tar.

Hur mår ni annars då? Lite tomt på kommentarer nuförtiden måste jag säga! Ni ska väl skriva en trudelutt om hur ni mår och vad ni pysslar med - vi saknar er!

Kram från två nyförlovade turtur-duvor! <3

Planering och solbruna ben

Hello friends!

En liten uppdatering från soldyrkarna. Vi gör inte så mycket mer för tillfället om dagarna, än just slappar i solen. Vi bor ca 5 minuters promenad från den stooora stranden och har blivit lite bundis med grabbarna som håller i solstolarna, så vi får helt OK pris på dom. Där ligger vi som tvättäkta turister, smörjer med sololja och blickar hoppfullt mot skyn. Kroppen (eller snarare huden) fattar snabbt galoppen och pepparkaksfärgen har redan börjat visa sig.

Eftersom dagarna inte genererar så mycket mer än sol & bad, mat och vila så antar jag inte att ni är intresserade av att läsa om det varje dag? Därför uppdateras inte bloggen så flitigt just nu. Vi har ju inte heller internet på hotellet där vi bor, och de ställen vi hittills har lånat nät av går det lagom sakta på, av den anledning får ni inte heller se så mycket bilder. Vi har tänkt ta oss till ett tvättäkta internetcafé (istället för barer med Wifi) någon dag, där nätet går supersnabbt. Där och då ska jag slänga in en hel drös med bilder från de senaste veckorna.

Planeringsdags är det ju också! Hittills har vi haft en ganska tydlig resplan och följt den förvånansvärt bra. Nu däremot, är vi inte så säkra på vart vi ska. Vår tremånaders-anhalt stavas ju Laos - Kambodja - Vietnam. Problemet är bara är himlen fullkommligt har öppnat sig där (det är helt enkelt monsunperioden) vilket innebär att det regnar mycket och inte ens alla vägar går att åka på. Just nu regnar det i princip i hela SOA (sydostasien) bortsett från Indoniesien (som vi måste lämna om drygt en vecka), öarna i thailand som vi redan besökt, Koh Samui/Koh Phangan samt Borneo. Vi vill ju till ställen vi inte varit på, istället för att ranta runt på samma ställen.

Vi har ju funderat mycket på Kina och det är en riktigt svår nöt att knäcka det där. När vi var i Borneo träffade vi en fransk tjej som bor i Shanghai i Kina och hon bjöd oss dit. Hon vill guida oss i Shanghai och vi får även bo hos henne. Klappat och klart tänker ni, bara att åka? Visst, men det kostar så förbannat. Att ta sig från Bali till Kuala Lumpur (där de billiga flygen går ifrån) vidare till Kina och tillbaka till Laos dit vi tänkt åka efter Kina, kostar runt 4000 :- per skalle. Inte så mycket pengar egentligen , om man jämför vad folk lägger på solsemester eller vad det kostar att åka från Sverige och hit. Men det är ändå mycket pengar för oss som hela tiden måste ha budget i åtanke. Vi har inte bestämt oss helt och hållet! Personligen känner jag ibland att vi hoppar över Kina, om jag tänker ekonomiskt. Upplevelsemässigt känner jag dock att jag vill dit, kosta vad det vill! Nu står vi alltså där, och ska avgöra om vi ska tänka med förnuftet eller med hjärtat.

Jag förespråkar lite det tänket att hjärtat gärna får styra istället för hjärnan ibland. Det blir kanske inte alltid lika välorganiserat eller sådär vuxet tryggt som man ofta uppmanas att leva efter, men å andra sidan.. Vi lever ju bara en gång så vitt jag vet. Lika bra att leva fullt ut då! Jag hoppas på Kina i alla fall, återkommer!

snabb-update

Hej & hå..

Här kommer en snabb liten update om vad vi pysslat med so far. Vi har inget nät på hotellet så det gäller att passa på när man är ute och har datorn med sig. Just nu fikar vi på McDonalds, riktigt gott kaffe tillhör inte vanligheterna här så då är McD kaffe perffa.

Igår hängde vi en liten sväng på stranden och tog det mest lugnt resten av dagen. Idag var vi på stranden redan klockan 10, det var länge sedan... Vi har latat oss i solstolar i hela fem timmar, senast vi gjorde det så länge var i El Nido i Filippinerna, för 3 och en halv månad sedan! Vi njuter och har det bra alltså!

Glömde förresten berätta att under vår roadtrip en dag, klev vi upp innan tuppen, klockan 05.00 och åkte iväg på dolphin watching. Vilken häftig upplevelse det var! Totalt simmade 12 stycken i en klunga precis brevid våran båt och flera av dom hoppade högt och såg riktigt ut att leka där i vattnet. Det var verkligen fantastiskt att se och såklart gick kameran varm. Jag hade planerat allting så väl så (inte alls, som vanligt) så precis när jag skulle knäppa av några bilderna när delfinerna var brevid oss visade kameran "minne fullt". Jamenvisst! Vi sket i min kamera och knäppte och filmade med Jonis. Vissa bilder blev riktigt bra! De lägger jag in lite senare..

Godkväll på er, vi ska strax ta en promenix tillbaka till hotellet!

Semestertider

Hej & hallå!

De senaste dagarnas inaktivitet här på bloggen beror på att vi befunnit oss på grannön Lombok, där det inte fanns nät så långt lilla ögat kunde nå. Efter en natt där åkte vi vidare mot Gili öarna, närmare bestämt Gili Air. Här var det mysigt & lugn stämning. Däremot innebär mysigt på stranden också dyrare, vilket vi inte tycker om. Dessutom har vi efter 5 månader sett så många stränder och "mysiga ställen" så vi numera inte riktigt gapar med öppen mun när vi kommer till ett "paradis". Det var fint, men kostade helt enkelt för mycket. Internet gick inte heller att leverera, så det blidde inte mycket blogga där heller.

Sedan igår är vi åter tillbaka på Bali. Vi har verklligen varit i valet & kvalet nu. Vi har två veckor kvar på vårt indonesiska visum, och egentligen är vi ju inte strand- och soldyrkare. Hellre resa runt och se vad landet har att erbjuda. Vi pratade mycket om att flyga till Java, eller rättare sagt till huvudstaden Jakarta och sedan därifrån flyga vidare till Sumatra. Vi tänkte se regnskogen och orangutangerna. Däremot innebär detta flygande en kostnad på drygt 1000 kr per skalle och efter det resekostander i Sumatra samt mat & boende. Pengar som vi gärna inte lägger ner. Vi har därför helt sonika bestämt oss för att skita i att resa vidare i Indonesien, kanske lite längre fram, någon annan gång.

Just nu tänker vi ta semester! De senaste 2 veckor har vi rest fram- och tillbaka, med bil & båtar, och till och med häst och vagn. Några nätter sov vi ju i bilen också. Vi har verkligen sett och upplevt en hel del, men inte riktigt hunnit vila, ta det lugnt och njuta av stranden och havet, inte så mycket i alla fall.
Med det sagt tar vi nu alltså semester från resandet. Vi befinner oss i Legian, strax utanför Kuta (hektiskt turistområde) och vi har hittat ett billigt litet hotell. Här ska vi nu stanna i hela två veckor, på samma ställe dessutom. Och nu kör vi turistlivet rakt igenom. Vi packar solväskan och drar till den fullproppade stranden, vi käkar biff på restaurang på kvällen och senare får vi tånaglarna målade på spaát runt hörnet, i alla fall jag, vet inte om Joni vill ha de målade.

Resterande indonesienveckor kommer här på bloggen alltså innefatta de sedvanliga turistbilderna alla på facebook lägger ut. Ni vet - obligatoriska "jag ligger på stranden och njuter av livet-bilden"  samt"Vi lever livet på kvällen med fest & galej" och lite sådant smått och gott. Det blir bra det!

Ha det gott därhemma, nu tar vi semester! Hej på er.

mot nya öar & vyer

god morgon!

Nu sitter vi och äter frukost i godan ro, om en timme kommer vår skjuts. I tre dagar har vi var i turistmyllret här på Bali, i Kuta. Gatorna fylls av butiker med krimskrams, kläder, restauranger och oräkneligt många spasalonger. Vi hängt lite stranden, fikat och gottat oss på restauranger, suttit på olika barer och följt OS. Mest njutit av dagarna och tagit det lugnt & skönt.

Idag åker vi som sagt vidare och styr kosan mot grannön Lombok. Där är det tänkt att vi stannar ett par dagar och sedan åker vi vidare mot de kända Gili öarna. Just Gili ska vara det bästa och mest avslappnade stället med finast stränden. Motortrafik är inte heller förbjudet så det är, vad jag förstår, häst & vagn eller promenera som gäller.

Lägger in lite bilder och updates när vi har tag på nät igen. Hur mår ni då? Semestern är över och vardagen är åter kommen?

Kram

Stranddag

God morgon, god morgon!

Vi sitter på en café och äter frukost och njuter! Beställde in omelett och fick en mycket smaskig sådan. Vinden blåser genom stället så det är inte sådär alldeles tokvarmt och i bakgrunden spelas en kling-klong-aktig balinesisk musik, mysig morgonstund när det är som bäst helt enkelt.

Igår var vi i området Ulu Watu och ett tempelområde. Utsikten var fantastisk och allt låg på stora klippor, som gav riktigt bra bilder. De lägger jag ut lite senare. Vi stannade till solnedgången och det var fint, precis som alltid.

Lite speciellt med det här stället var att det fanns säkert 200 apor som studsade omkring här. Eller ja, vissa studsade medan andra vadade fram. Dessa apor hade nämligen lärt sig att snor de grejer från turisterna (allt som går att sno, solglasögon, hårgrejer, kameror, allt) får de mat om de lämnar tillbaka sakerna. Aporna var ju kvicka som tusan och hoppade högt och lågt. Här och var hördes rop & tjut när en stackars turist vart av med en kamera eller glasögon. Mycket lämligt nog fanns ju en "tempelguide" precis där som kunde springa fram och ta tillbaka turistens saker och ge apan mat, mycket mat. Tursiten fick sedan betala den heroiska guide som fått tillbaka sakerna. Det var ju solklart att dessa stackars apor är tränade till att sno grejer, belöningen är ju massa mat.

Vi stoppade in alla våra grejer innanför tröjan, för att ingen obehörig, guide eller apa, skulle komma åt sakerna.

Idag är sista dagen vi har bilen, den ska lämnas tillbaka klockan åtta ikväll. Innan det ska vi leta upp lite fina stränder som ska finnas i området. Igår innan vi var på templet hittade vi en jättefin strand där vågorna i havet var stooora. I början var vi själva men till slut var det en hel hög med balineser som tog sig dit. Turisterna hade nog inte hittat dit. Vi gjorde det bara för att vi körde fel. Vi hamnde på en stor parkering. Intill parkeringen fanns en trapp med 318 trappsteg (Joni räknade) & när vi gått alla dessa uppenbarade sig den fina stranden. Så är det med de finaste ställena, de ligger alldeles undangömda.

Nu ska vi avsluta frukosten & sedan rulla vidare mot stranden.

Ha en fin dag!

Pura Tirta Empul

God kväll vänner! Hur mår ni?

För ett par dagar sedan var vi i Ubud, ett mysigt litet ställe där det mesta handlar om konst, fina verk och tempel. En natt spenderade vi där på ett hometay för billig penning. Och jag vet, visst skulle vi sova i bilen skrev jag. Det ville jag också, men inte Joni. Han vet nämligen hur obekvämt det är, bilen blir unken, det är jobbigt att sitta i bilen nästa dag om man sovit där samma natt and so on... Enklast var alltså att ta in på homestay. Det gjorde vi och tog en lunch inne i Ubud dagen efter. Sedan räckte det för oss, alldeles för mycket turister för att det skulle kännas som något annat är kanarieöarna. Strax utanför Ubud besökte vi ett tempelområde vid namn Pura Tirta Empul. Eftersom vi kört fel i några timmar kom vi lagom till att de skulle stänga, precis innan solen gik ner, vilket innebär bara vi & balineserna. Detta kändes som riktiga Bali.

Som på så många andra ställen var vattnet även heligt här. Balineserna hade en ritual där de tände rökelser, bad (eller kanske visar sin respekt, inte helt insatt i historiken kring denna tro) och sedan klev ned i det heliga vattnet. Det var kallt men kändes rent (och kanske till och med heligt), fullt med blommor vilket var fint och också stora fiskar som simmade runt fötterna. Det sista var lite läbbigt då de största fiskarna var ca 30 centimeter. Fish spa som slutar med avbiten lilltå tänkte jag, men jag hade alla tio tår kvar efter mitt heliga bad.

Jag ville ju prova på den balinesiska kulturen så jag svepte in mig i en sarong precis som alla andra. Rökelsen hoppade jag över och även bönestuden, var osäker på detaljerna och ville inte leka världsvän och improvisera. På väg i var det kallt som attan, men väl nere i vattnet blev det bara uppfriskande. Brevid mig var en familj mitt uppe i ritualen där man gick i turordning till varje stenhål i väggen som sprutade vatten och bad, bugade och lät huvudet sköljas med det heliga vattnet. Jag tittade noggrannt först och gjorde likadant. Mamman i familjen tittade lika mycket på mig & log åt mina försök att vara kulturell. Var mysigt i alla fall och jag gick in för fulla muggar i detta. Kände mig alldeles ny & fräsch efteråt!

Sedan åkte vi vidare i vår lilla bil i mörkret mot nya äventyr....

PS, Tack till min syster Emilia som skrev såhär fina ord till mig om vår blogg:

"Förresten, du ska ha en stor eloge för att du skriver så detaljerat och ingripande och djupt i din blogg! Det blir så roligt för mig som läsare att läsa texten!"
Det var kul att höra & gör det ännu roligare att skriva!

Update från vägen..

Hej där hemma!

Vår lilla biltripp fortskrider och det går bra, roligt har vi! Detta är ju första gången vi hyr bil under vår resa, annars har vi alltid hyrt moppe när något ska hyras. Mycket bekvämt att åka bil, trafiken är kaotisk däremot. Värre än vad vi annars sett tycker jag. Jag som inte blivit berikad med en stor portion tålamod här i livet tacklar inte detta så bra, speciellt inte när jag själv kör, vilket jag alltså har gjort. Det går bra att köra på "fel sida" stundtals, när vägen är väldigt smal däremot är det jäkligt läskigt vid möte. Hursomhaver, mest sitter jag och spottar & fräser, svär och tutar när jag kör , vilket dödar stämningen i bilen lite granna. Joni däremot, som är tålamod personifierad har fått köra största delen av tiden, det blir bäst så. Tyvärr har min lilla gubbe åkt på en ögonifektion nu, och ser bara med ett öga. Vilket betyder att det är jag som kör idag. Hör ni inte mer på bloggen vet ni varför.

Näej, så dramatiskt behöver det väl inte bli. Det ska nog gå bra. Får bara försöka räkna till 10 många gånger om. För att ni ska få en liten bild av hur man gör här i trafiken ska jag dra några incidenter som man ser väldigt ofta.

• Du kommer körande på vägen i låt säga 70 km/h. Plötsligt kör en bil ut framför dig från en bensinmack/mindre väg/ garageuppfart/you name it. Här kan du välja mellan att tvärnita och hoppas att bilen bakom dig reagerar,köra in i bilen som kör framför dig eller svänga kraftigt åt vänster mot det mötande trafiken. Här hoppas man att ingen möter dig. Oftast tvärtnitar man.
  • En person vill gå över vägen (tänk dig E4 eller E18) och går helt sonika över gatan samtidigt som denne vinkar till dig att "nu går jag över". Du kan göra ungefär som ovan, tvärtnita, köra på, eller försöka veja.
  • När det är köbildning vill man ju sällan inte köa. Däremot finns det inget som heter kugghjulsprincipen eller varannan bil. "Jag ska fram"-principen använder man här. När alla vill fram samtidigt och helt enkelt prejar sig fram utan tanke på att bilen blir förstörd och man skadas, är det ganska jobbigt.
  • Moppar är mycket vanligt förekommande. Ofta åker hela familjen på en liten rajd. Pappa kör, barn i ålder 1-5 år sitter i mitten (ingen hjälm såklart) och mamma håller i ett litet spädbarn. Ålder på barnen varierar förstås, men oftast är de små barn. Denna familj vill över vägen i någon riktning och ställer sig mellan två filer på "bredden" om ni förstår och tar upp ca 1 och en halv meter. När du då kommer körandes på en smal väg och har denna moped ståendes i mitten av gatan, bilar bakom, och möte blir du aningen stressad. Moppen står sällan där och väntar så att du på något sätt är beredd utan oftast tvärnitar dom och du får helt enkelt reagerar.
  • En annan vanlig grej är att man stannar när man behöver. Även om det är livlig trafik i hög fart så stannar man helt enkelt mitt på vägen om man behöver det. Bilarna bakom får köra om på mötande bilarnas fil eller vänta tills bilen där framme är klar. Mycket tålamodsprövande.
Häromdagen hamnade vi i en kö på en smal väg och trafiken stod helt still. Ingen reagerade och funderade varför. Jag reagerade, vad annars. Hoppar ut ur bilen och går längs denna långa kö för att de varför det är stop. Jo men serru då var det två taxibilar som hade en liten pratstund i solen. På ena sidan av gatan stod en taxibil puttrande & med rutan nedvevad och bredvid stod den andra taxibilen med sin ruta nedvevad, & så satt de och ropade till varandra. Hur länge detta hade pågått innan vi hamnade i kön och varför bilen som stod längst fram i kön inte gjorde något förblir obesvarat, men när jag kom fram i alla fall åkt bilarna inom en mycket snar framtid mycket fort däifrån.

Alltså, ni förstår vilket nivå det ligger på? Hur är man funtad om man vill prata med kompisen och helt enkelt stannar och blockerar en hel väg och tycker att alla bilar ska vänta tills man är klar. Tyvärr ett väldigt vanligt förekommande exempel på hur det står till i huvudet på stor del av befolkningen här - ekande tomt.

Nu ska vi röra oss vidare mot ett fint tempelområde här i krokarna. Anledningen till att vi inte bloggat mer är för att vi inte haft tillgång till nät. Två bilder från vägen ser ni nedan.