Weekend i Phuket

Tja ba!

I går bestämde vi oss plötsligt för att ta en liten spontanare till Phuket. 3 timmar med båt och buss och så var vi framme! Har tröttnat lite på att se samma gamla Lanta hela tiden, så därför bytte vi vyer lite granna.

I går när jag kom farandes på moppen tappade jag min mobil i backen och som grädde på moset körde en buss över telefonen direkt efter. Så den är ju ganska kaputt kan vi säga!

Dags att köpa sig en ny telefunk med andra ord! Får se vad det blir...
Vi har ju inte McDonalds på Lanta & inte heller biograf, så att komma till Phuket är verkligen semester. Här finns allt, shopping-galleria, McDonalds, Starbucks & biografer. Dessutom är det mycket billigare än Lanta!

Men Lanta har ändå blivit vårt hem och jag längtar redan efter bekvämligheterna i vår fina lägenheten, så därför är det perfekt att bara ta en liten avstickare över helgen sådär! :-)

Hur mår ni där hemma då?

Mer updates kommer snart! Nu ska vi "göra stan". Puss & Kram

Strand-dag med vän

Hej där hemma!

I dag bjuder lanta på åter en fin dag, solen skiner och himlen är blå (vad det är skönt att leva då)!
Min kompis Malin från Västerås är dessutom här med sin lilla familj, dotter på 1 år och sambo. Så i eftermiddag ska vi träffa lilla familjen på stranden och ha en mysig dag. Kanske äter vi även middag tillsammans i kväll.

Jag umgicks mycket med Malin under gymnasietiden, men sedan flyttade jag ju till Stockholm. Har därför inte träffat henne på ett par år, så det blir väldigt kul att ses.

Ikväll är det även konsert här på ön, "house-musik" om jag inte minns fel. Kanske att vi går, vi får se helt enkelt!
Vi hörs senare,

KRAM!

Att vara turist och bilder från Vietnam

Tjohej!

Jaha, inte så mycket att rapportera från Lanta i dag. Det har varit kokhett och solsken hela dagen. Tvärtom från er va? Antar att ni har haft grått och iskallt hela dagen, läste det i en kommentar här. Tänk så olika platser vi är på.

Örat är bättre, jag är nog redan "botad". Det är bra! I morgon är det fredag & jag säger bara TGIF (thank god it's friday). I helgen ska jag vara en tvätt-äkta turist här på ön. Jag ska ligga på stranden tidigt, för det vill man som turist. Man vill faktiskt bli brun. Tråkigt vill jag inte heller ha, därför ska jag packa den obligatoriska "strand-väskan". Solkräm, musik, bok, tidning, kamera, vätska, vätskeersättning (vill icke bli uttorkad) (mitt first-aid kit ligger för övrig på rummet. Innehåller vanligt plåster, skavsårsplåster, piller i alla möjliga färger och former för all tänkbar värk, speciell-mag-medicin, speciella tabletter för "turist-mage", extra vätskeersättning, halstablett & nässpray är ett axplock, ungefär 30 % av hela kitet) kankse en kortlek, en bad-madrass så jag kan flyta runt längs strandremsan och "reflekteras" av vattnet så jag blir extra brun. På lunchen får jag bråttom som tusan till en restaurang, men jag låter naturligtvis handduken ligga kvar så ingen "snor min plats". Jag går till restaurangen i bikini, kanske har jag en sarong lite löst runt höften. Jag äter hamburgare eller pasta, och dricker Cola. "Det är godast", Thai-mat är så starkt.

Jag äter inte så länge för jag måste tillbaka till handduken och solen. Den tar ju som mest mellan 11-14. Jag ligger på stranden till 18 för att vara så säkra sidan. Jag vill ju bli brun

Det gör inget om jag bränner mig och blir röd. Jag har apotekets aloe-vera-kräm på rummet.

Här kommer icke-turistiga bilder från Vietnam.

Auch!

Hej där hemma!

Hur mår ni? Här hos oss är allt helt ok. Jag har däremot dragit på mig öroninflammation, vilket är sådär! Började få ont i örat efter nyår, eller snarare på nyårsafton. Det har för varje dag blivit värre och idag har jag haft riktigt ont i örat. Vi åkte därför förbi farbror-doktor som kikade in i örat. "Du har nånting där" säger han. Sedan fick jag ligga på britsen och tången åkte fram. Dom pillade lite i örat och ut kom en plastbit! En liten bit från min öronplupp (som jag använder för att det ska vara helt tyst när jag sover) hade alltså legat inne vid trumhinnan.

Vi räknade ut att jag använde dessa öronproppar i Filippinerna, vilket alltså var i Maj förra året. Med andra ord har det suttit där i minst 8 månader. Ja, men det var väl trevligt att den kom ut! Har alltså inte kännt av att något i örat alls under denna tid, förrän nu vid nyår när jag började få ont.

Hursomhaver, ut kom lilla plast-pluppen och läkaren konstaterade inflammation. Lite örondroppar och antibiotika på det & snart är man fit for fight igen. Hör bättre gör jag nu också! ;-)

Dagen till ära får ni kika på bilder från El Nido i Filippinerna - bara därför! Visst är vattnet alldeles otroligt vackert och kristallklart? I love it! Godnatt!

Uppe i skyn

Hej hopp!

Nuförtiden är ju inte vår blogg riktigt en rese-blogg. Visst är vi väl tekniskt sett fortfarande ute på vår stora resa, men vi håller ju oss på samma ställe till stor del. I och med detta finns det inte så mycket att skriva om känner jag. Vardagen är vardag även här, precis som hemma, om än lite lyxigare vardag här! :-)

Kom samtidigt i går att tänka på hur mycket bilder vi faktiskt tagit under denna resa, och ni har ju bara sett en bråkdel av dom! Därför kommer jag i fortsättningen att uppdatera bloggen oftare och visa bilder från länderna vi varit i. Det blir väl kul? En bild säger mer än tusen ord har sägs det ju.

I dag tänkte jag visa bilder från den väldiga staden Shanghai i Kina och framför allt deras massiva skyskrapor! Skriv gärna en rad - saknar er! Kram

Till vänster där ser ni en byggnad som påminner lite om en kapsyl-öppnare. Det är Kinas högsta byggnad. Skyskrapan i mitten är den som baren Cloud 9 ligger i. Där högst uppe satt vi och smuttade på varsin drink.

Cloud 9 - en bar på 87:e våningen. Här ser ni utsikten över ett dimmingt Shanghai.

En sväng i Malaysia

Hej där hemma!

Hur mår ni? Här är det prima balleria. Vardagen är åter här och jag har tagit tag i pluggandet igen. Det har varit ett par lugna och sköna veckar, men nu är "semestern" över och vi infann oss i vanlig ordning på gymmet häromdagen. VI har blivit så duktiga, både Joni & jag, och går regelbundet och gymmar.

Vanligtvis brukar vi jogga på rullbandet på gymmet i stället för ute, men häromdagen snörade vi på skorna och begav oss på en tur här ute i området. Vilken skillnad från gymmet kan jag säga, Jisses! Att springa i den här kvava värmen var inte direkt samma femma som att springa på rullbandet i ett rum med AC. Såg ut som en vilsen överhettad hund med tungade hängades i mungipan när jag var ute och "sprang", gissar jag. Men -  I gång är vi i alla fall och det är bra!

I går tog också våra dagar slut här i Thailand, tänk att vi redan varit här 60 dagar! Två månader har bara svichat förbi! Vi åkte därför på en så kallad "VISA-run", vilket betyder att man åker över gränsen till något land och på det sätt "stämplar ut" från Thailand. 3 timmar tog det att åka till Malaysia-gränsen. Där fick vi en stämpel i passet som sa att vi nu lämnat Thailand. Vi tog en promenad på en sisådär 5 minuter och helt enkelt korsade gränsen. I Malaysia sen tog det ca 2 minuter, vi fick en "nu är ni här-stämpel" och sedan en "hejdå-stämpel". Sedan knatade vi tillbaka till Thailand och fick en ny stämpel som gav oss ytterligare 60 dagar. Tänk så krångligt men ändå så enkelt.

Så fort jag får tummen ur, ska jag lägga ut lite bilder från Chang Mai här på bloggen. Just nu finns de i kameran, men en vacker dag finns de även synliga här på bloggen! :-) Tills dess får ni njuta av ett par bilder från Kina. Med över 10.000 bilder från resan så finns det ju en del att plocka av.

Kram till er!

Här ser ni ingången till Den förbjudna staden i Peking, Kina.

Denna lilla (ganska stora) byggnad ser man när man besöker Himmelska fridens torgPeking.
Vi och alla andra! Såhär var det överallt i Kina. Stockholm är tomt i jämförelse med.

Efter en månad i Kina var vi värda lite lyx-fasoner, då vi hade en 7-timmars flygning framför oss. Därför åkte vi "premium class". Super-skönt! Man låg i sätena, kollade på film, mat & dryck ingick, även täcke & kudde. Här är jag nyvaken, gäller att passa på när man får sova så fint på flyget! :-)

Inget vanligt mini-säte med 1 fönster heller. Näej, vi fick tre fönster! Ett tag var det så många fönster så man visste inte vilket man skulle titta genom minns jag. Nåväl!

Gott nytt år!

God kväll mina vänner och ett gott nytt år vill vi önska!

Hoppas ni hade en fin nyårsafton i går. Vi hade det jättemysigt och fick uppleva det finaste tolvslaget någonsin. Här på Lanta satsar de verkligen på fyrverkerier! Dessutom fylldes hela himlen av lyktor som skickas upp från höger och vänster och som sedan i klunga blåste över havet. Det var verkligen vackert!

Vi firade vår nyårsafton på den största stranden, Klong Dao och åkte ner dit vid 10-tiden. Efter en bit mat började vi vandra längs med stranden, tittade på alla människor och på de många elddansare som uppträdde. Vi skickade även upp varsin ljuslykta vi också.

Innan tolv slog vi oss ner i varsin stol i slutet på stranden och beställde in drinkar. Joni hade dessutom tidigare under dagen köpt en cigarr som vi delade på, inte ofta jag röker cigarr kan jag meddela, men det hör väl lite nyårsafton till. Vid tolvslaget öppnade vi champagnes och sedan satt vi en halvtimme och bara tittade på det häftiga spektaklet som pågick ovanför oss!

För att kort sammanfatta 2012 - det mest händelserika året i mitt liv. Vi båda har fått sådana minnen och kommer bära med oss denna resa för resten av våra liv.

Önskar er en fin start på året och hoppas att resterande dagar flyter på lika fint!

All kärlek till er

Här kan ni se vilket häftigt tolvslag vi fick uppleva!