Pictures, baby

God kväll våra vänner!

Inte så mycket att rapportera härifrån. Ikväll är sista kvällen och idag har vi inte gjort många ryck. Lämnade tillbaka moppen som vi hyrt i 6 dagar i går, så idag klev vi upp sent och gick in till stan. Olidligt varmt är det att knata runt på stan mitt på dagen, det måste man göra på eftermiddagen eller helst kvällen. Vi käkade lite lunch, kollade i butiker och gick tillbaka till rummet och slog på ACn. Efter att ha sovit och kollat på tv en stund gick vi ner till stranden och la oss på stora dynor dom alltid drar fram. Jag somnade igen, och väcktes av Joni när solen var på väg ner. Vi tar det väldans lugnt just nu med andra ord, skönt! I morgon åker vi till Koh Phangna med båt.

I går kväll satt Joni på internetkafé och jag var på tre-timmars (!) spa. Jag fick en 6 stegs ansiktsbehandling, där de rengjorde allt. Masserade, skrubbade, ångade och allt du kan tänka dig. Sedan fick jag en helkropps oljemassage. Efter det stod det manikyr och pedikyr på schemat, följt av fotmassage och fotskrubb. Allt detta för 390 SEK. Kan ni förstå hur billigt det är?

Sent på kvällen mötte jag upp Joni på stranden - och vilket party det var! Eldshow, människor överallt, neonljus, dunka dunka musik och överlag härlig stämning! Riktigt kul, även om vi bara stannade 1 och en halv timme. Lite försmak om vad som komma skall på Full Moon Party kanske.

Som utlovat kommer här en drös med bilder. Det är av blandad variant och från både första dagarna här på ön och lite längre fram.

Hörde att ni har det kallt & snöigt hemma? Buhu! Vi har 30 och uppåt varje dag, just saying! :-)

PUSS

Full rulle och lugna puckar

Hej på er hemma i regnet! (senaste väderupdaten jag fått) :-P

Tänkte slänga in fler bilder än dom på elefanten (t ex vid vattenfallet vi var) men internet fungerar bara utanför vårt rum och inte i rummet som naturligtvis hade varit fördelaktigt. Men sitt utanför då, tänker ni. Ja, det kan vi - förutom den lilla detaljen att på vår terass är det massor med mygg efter att solen gått ner. Jag har säkert tjugo bett på benen och förutom att oroa sig för malaria ser jag ut som en halvbrun (ljusbrun kanske är bättre ord) prickikorv med alla mina bett.

Anyway - fler bilder & videos kommer. Idag har varit en riktig slappdag! Sådana behövs också. Vi åkte till Bo Phut här i Samui, mer känt som Fishermans Village. Urmysigt ställe! Som namnet lyder så är det en liten by, undangömd från allt myller och precis vid stranden. Känns som att man lämnar Thailand och plötsligt är i en liten by i Mexico (så som jag föreställer mig Mexico - aldrig besökt det). Det ligger en lång gata med några sidogatar och tätt, tätt ligger mysiga små trähus med butiker, restauranger och hotell. Detta ställe verkar inte vara helt upptäckt av alla ännu - åtminstone inte stranden (konstigt nog) som var förvånansvärt tom. Förvisso låg det folk på stranden precis vid sitt hotell, men enbart där och inte alls om man gick en lite bit (som vanligt).

Där slappade vi iallafall och lapade sol. Åkte hem och duschade, gick en sväng på stan och sedan tog Joni en fotmassage och jag Thaimassage. 1 timme för en massage som kostade 45 SEK, Jisses så billigt!

I går hade vi en mer händelserik dag, eller åtminstone kväll. På dagen tutade vi omkring på moppen och utforskade ytterligare, och på kvällen gick vi på live thai boxning - cooolt! 6 olika matcher fick vi se, varav två åkte ur på kockout. Precis som på tv - snurrade till och Pang ner i matten! Lite läskigt att se...

I dag har vi vart och kollat prisen för båt till Koh Phangna som vi åker till den 1 April. Ska bli skönt att komma dit. Vi har läst om ön och Hat Rin (där Full Moon Party hålls) är den enda delen som är livad och exploaterad - resten är bara palmer, turkost vatten och lugna puckar. Sounds like music to ears! Och ja - vi ska på Full moon Party också. Det är dock den 6e och eftersom vi kommer dit den 1a har vi några dagar på oss att ta det lilla lugna!

Nu ska vi titta på film , blev ingen igår då jag somnade (som vanligt)

Update Koh Samui

Hej på er!

Vi har det bra här och har anpassat oss till värmen. Känns inte så varmt längre. Visst svettas man fortfarande som en gris, men värmen tar inte kol på än.

I går tog vi moppen till ett vattenfall som var riktigt mysigt! Kallt vatten också, kändes lite märkligt efter det varma vattnet man nu är van vid, men sköt!
På vägen upp gick en kille och bakom honom kom en elefant lufsande. "Hot day , elephant must shower every hour" berättade han. "Hou , hay" och massa andra ord slängde han ur sig och elefanten löd. Den satt sig ner (precis som en hund, men mycket större förstås) la sig ner och gjorde det killen sa. Vi filmade och tog kort, härlig grej att se.

Get on sa han plötsligt till mig, och elefantens fot skulle jag använda som pall. Där hängde jag halft om halft på ryggen på honom innan jag slutligen kom upp. Häftig känsla!! Sist vi var i Thailand red vi ju på på elefanter, men då satt vi på nån "stol" på ryggen och en guide var med. Nu satt jag helt ensam uppe på elefantens huve och höll i mig i ett litet snöre! Så fort jag inte tänkte på vad som faktiskt kunnat hända om något gick fel, så var det underbart!

Joni knäppte kort och det blev bra bilder - visar er i nästa inlägg!

Vi åkte även till viewpoint, en utsiktsplats belägen 600 m upp i ett berg. Vi fick åka, och åka och åka. Till slut kom vi fram och utsikten var vacker. Hade dock börjat skymma, så vi tänkte åka dit en annan dag när det är lite ljusare.
Idag har vi åkt till Koh Samuis landmärke, Big Buddha. Fanns en del tempel, buddhan och lite annat. Kul att se. Sedan skulle man även skaka en träburk med pinnar i som hade siffror på sig, den pinnen som ramlade ur var ditt turnummer - 5 för mig och nummer 21 för Joni. Längre bort fanns en tavla som visade vad just ditt nummer stod för. Min text berättade bland annat att jag ska vara försiktig och uppmärksam med människor, inte låna ut pengar och att lyckan kommer längre fram. Texten avslutades med att jag i framtiden kommer att få ett litet flickebarn - så nu vet ni det! :-P Vi får väl se i framtiden om det stämmer då.

Nu ska vi bara slappa på hotellet och kolla lite film. I morgon ska vi på jakt efter en turisttom strand att slappa på.

KRAM

Härliga dagar i Koh Samui

Hej kompisar!

Vi har det bra här i Koh Samui! Lyckats hitta en hotell som ligger nära "smeten" och med gångavstånd till allt. Ändå är det in mot en gård så det är väldigt lugnt och det enda man hör är gräshoppor eller nå liknande som låter lite grann. Det bästa av allt är att om man går åt andra hållet, istället för mot stan, ca 50 meter neråt - kommer du direkt ut på stranden!

Precis så är det i hela stan! Den ligger i mitten av allt och i princip ända sättet att ta sig till stranden är att gå genom sitt hotell. Väldigt bra för oss som bor vid stranden m a o , men lite tråkigare för dom som bor på hotell "mitt inne" i stan. De måste åka jordens omvägar för att komma till den 6 (!) kilometer långa stranden här. Genom andras hotellområden får man inte heller gå, finns vakter på de flesta ställen.

Några vanliga turistas är vi dock inte! De flesta turister här ligger och pressar på sin solstol från morgon till eftermiddag/kväll och går sen till stan för att "se Koh Samui". Vi vill se mer av det riktiga stället och inte bara turiststråken , så vi skippade den myllriga beachen och började gå mot en ände. När vi såg det sista hotellet vid stranden klev vi helt enkelt ner i vattnet och började vada fram där. Efter att ha gått ca 15 min till kom vi till en tom strand! Inte en kotte såg vi, dom var för upptagna att ligga som packade sillar på turiststranden! Vi fick den lilla stranden helt för oss själv - så skönt! Spelade lite med boll & racket, läste bok, solade och bara tog det lugnt! På eftermiddagen hyrde vi moppe och körde runt hela ön! Det tog ett par timmar, och nu har vi alltså rundat hela Koh Samui med moppe - coolt!

Efter ca 30-40 minuter kom vi ifrån turistdelen och kom lokalbefolkningen nära! De redan billigare priserna sjönk till ungefär hälften. Familjerna bodde i enkla hus och till och med hyddor med plåttak! Många hade en ko som stod och betade nära sitt hem och några hönor och en tupp! Det var spännande att komma den riktiga ön lite nära, är inte så förtjust i allt detta turistiga!

I morgon tänkte vi gå tillbaka till samma strand vi var på idag, och sedan simma ut till en heeelt tom strand med vit sand, palmer och precis det du ser på ett vykort! Tänk att folk är så bekväma att de inte ens orkar röra sig en halvtimme/timme extra för att få vara helt själva! Men det är å andra sidan bättre för oss, vi slipper mängden och får njuta helt ostört! :-)
Slänger in lite diverse bilder till er därhemma!

PUSS
På bussen från Phuket - stänger ute allt ljud från babblande fransmän och tar det lugnt!

På transfer bussen i Samui

Såhär såg den bussen ut

Stranden vid oss nattetid

Istället för sandslott

På jakt efter folktomma ständer

På väg från turiststråken

En grön plutt vi hittade vid den tomma stranden - den enda som höll oss sällskap

Last night in Phuket

Hola Babys!

Klockan är mitt i natten och vi borde sova, men icke! Har vänt på dygnet, eller snarare följer den svenska tiden. Klockan är 2 eller nåt åt det hållet och vi är piggna som barn på julafton och sover sedan till 12 på dagen, men det blir väl bra med det också snart!

Som rubriken lyder så är det den sista natten i Phuket. Vi var ju här i två veckor förra året och åkte moppe överallt så vi har sett det mesta faktiskt, känns det som. I morgon kl 8 hämtar en minibuss upp oss. 5 timmars biltur med stop för lunch och sedan 1 timme med båt. Efter det är vi framme i - Koh Samui!
Känns bra , vi båda har velat åka dit och nu får vi det! Vi har bokat in oss på 8 nätter och sedan får vi se om vi stannar längre eller vad vi gör.

Igår och idag har vi varit på stranden, åkt runt med moppen och tagit det lugnt. Det är kokhett här, som väntat.
Vi var på 1 timmes helkropps oljemassage igår, 60 KR kostade det!
Lite förundrad över deras "närhet" dock, eller hur man vill kalla det. Vips åkte mina bikinitrosor ner och thaidamen masserade mina skinkor ungefär med samma intesitet som när du ska knåda en bulldeg! När jag låg på rygg sen så var det samma femma, med brösten! Men men, man tar väl seden dit man kommer! :-)
Döm min förvåning också när de drog skynken åt sidan och Joni hade fått ligga naken med en "kalling" gjord av en handduk, finns t o m ett kort på min min. Kan lägga ut den senare! :-D

Nu ska vi krypa till kojs så vi orkar med morgondagen! Lägger som lovat upp lite bilder från dessa dagar, alltså blandad kompott!

PUSS!
Trött tjej på Berlins flygplats

Inväntar maten - inte så sur som jag ser ut!

Utsikt från matstället

En tur i vattnet - såg en svärdfisk! Rädd.

På marknaden. Joni köpte korta jeans för 40 kr. Jag köpte 2 kycklingspett för 5 kr.

Jag på min favvostrand - Tri Trang Beach. Reder ut tofsen i håret, leker inte fotomodell.

Lite nightlife in Phuket

Ok, det var lite bilder för denna gången! Varför det är mest på mig handlar helt enkelt om att Joni fotar allt hela tiden och jag knappt hinner hålla i Kameran - därav är jag med på bilderna! Men jag ska försöka roffa åt mig den längre fram och klämma av några kort på honom.

GODNATT, min skatt!

Varm hälsning från två svettiga julegrisar...

Hej på er hemma i kalla Sverige!

Helvetesresan ner till Thailand är avklarad och nu sitter nu första morgonen och svettas på hotellrummet. Ingen AC har vi, bara en brummande fläkt. Har betalt 3 nätter på detta hotell, så ska stå ut två nätter till och efter det kommer vi enbart boka rum med AC. Detta är ohållbart! Har duschat säkert 10 gånger för att bli sval och sedan kastat oss framför fläkten. Då är man sval 20 min, sen återgår det till att vara en ljummen (varm bastu för svenskar) på ca 35 grader.

Well, varför klaga för mycket? Vi var en sväng på stranden igår, var supervarmt i vattnet! Även handlat lite smått som solglasögon för 10 kr, en snygg strandklänning har jag köpt och flip flops.

Resan ner ja. Herre-min-je vad drygt! Flyget till Berlin gick ju superfort, sen började det långa väntan på flygplatsen - 7 timmar! Vi satt ungefär 4 av de timmarna i sköna soffor på Starbucks och kolla film! Men flyget ner till Phuket , de 11 timmarna var så jobbiga så det finns inte! Gick ju inte att sova, och man var allmänt trött och rastlös! Försökte att inte kolla på klockan och när jag var säker på att nu m å s t e det ju har gått minst 8 timmar, då hade det gått 4 serru. 7 timmar kvar! SNARK!

Men vi kom ner i alla fall, och tog en taxi till hotellet.. Nu ska vi sticka iväg och käka frukost och planera vart vi ska bege oss i övermorgon! Lägger i bilder ikväll!
Puss på er!

On our way...

God tidig morgon!
Nu sitter vi här - förväntansfulla och lite pirriga på Arlanda. Vi får boarda om 40 min, på planet som tar oss till Berlin alltså. Där en lång väntan och sedan vidare till Phuket.

Joni har inte sovit alls i natt och själv slumrade jag lite av och till i två timmar. Känner oss därför ganska manade till att sova på flygplatsen eftersom vi har en 7 timmars väntan där. Däremot - har vi sedan en 11 timmars flygning som väntar. Och den går betyder snabbare om man sover än om man kör det vanliga, läsa bok & bläddra tidning.

Ja ja - vi får se.. Förhoppningsvis klarar man att sova sig igenom både och!
Har även sett att folk redan har deklarerat (via Facebook läste jag det, vart annars). Försökte mig på det här, men då var ju tjänsten stängd från klockan 03.00 och öppnar igen klockan 07.00, snark!

Men då deklarerar jag väl helt enkelt från Phuket då, tänk så smidigt! :-)
Vi hörs av snart igen!

Dan före doppare dan...

Goooood morgon!!

Inte riktigt dan före doppare dan, men samma nervösa och pirriga känsla börjar infinna sig nu, precis som när det är dan före julen! Ja - jag älskar julen! Och på tal om julen, gissa om jag vart lite skadeglad i morse när jag slog upp mina blå och såg att snön fullkomligt vräker ner! Huuuua! Nu är det kallt, kallt där ute, snöigt och ruggigt!

Senaste tiden har ju aftonbladet skrivit om att "våren är här" och då åker vi liksom, har man tänkt. Men icke!
Mitt i snökalla rusket lämnar vi det, that is sweet!

Nog talt om det, idag (om 3 timmar faktiskt) ska lägenheten inspekteras och städningen ska ses över. Efter det lämnar vi nycklarna och sätter fart mot Västerås. Jag ska ringa några sista samtal och så ska vi förbi länsförsäkringar och fixa reseförsäkring, dom är billigast!
Nu börjar det för övrigt verkligen kännas att vi ska iväg - jag börjar få resfeber! Vid denna tidpunkt i morgon är vi precis på väg att mellanlanda i Berlin. Där har har vi 7 timmar att slå hål på. Christian informerade mig om att Berlins flygplats är jordens tråkigaste i princip, såklart vi ska dit!! Men det göööör inget!
Jag sitter gärna där i 7 timmar på den tråkiga flygplatsen och väntar på nästa som snart tar oss till värmen och vår livs resa!

Nu är den här - nu börjar det!!

Boende kirrat och sluttampen är här!

God morgon, mina vänner!

Idag är sista dagen vi har släpet. Vi trodde först att vi skulle ha det till i morgon, men fick igår reda på att det ska lämnas i Västerås idag på förmiddagen. Så då vart det snabba ryck , som vanligt.

Vi slängde in skräp och sopor, tillsammans med TV, soffkuddar och allt annat i en härlig röra. Men det blidde bra i alla fall. Vi var och lämpade grejerna vi ska spara i ett garage och nu på morgonen kickstartar vi genom att dumpa resten på återbruket. Nu är det i princip tomt där hemma! Lite smålådor och vår packning, men det behövs ju inget släp till.

Stort har vi ju hemma också, 120 kvm. Vi har städat klart 3 av 4 kattvindar samt 1 av 2 sovrum. Efter det har vi kök, vardagsrum och toaletter kvar att städa. Men med tanke på att det är tomt nu så bör det gå undan. I morgon eftermiddag/kväll lämnar vi in nycklarna. Lite läskigt men massa massa spännande!

Vi har även bokat och betalat hotell för de första tre dagarna vi är i Phuket. Efter långflygning orkar man inte ge sig iväg på moppe och leta hotell, det vill man ha klart. Vi har bokat ett mysigt (men enkelt) hotell i en lite lugnare del av Phuket, till ett bra pris. 3 nätter med frukost för 2 personer, 220 SEK. Det är väl bra pris!? :-)
Nu ska vi käka frukost. Kram till er!

Up up and away..

Morning lovebirds!

Som vi tidigare skrev så har vi ju inhandlat en resecheck för inrikesflyg via Airasia. Idag har vi så inhandlat våra första inrikesresor!

Vi kommer att vara i Thailand fram till 20 April och resa runt, sedan går vårt visum ut. Då åker vi ner till Malaysia och spenderar en vecka där. Den 26 April går sedan alltså flyget från Kuala Lumpur till Filippinerna och Manila.
Troligtvis kommer vi att röra oss vidare i Filippinerna och lämna Manila ganska omgående..

Det är en annan historia dock.. Nu är det fokus på flyttstäd och utflytten som sker på söndag. Sista natten spenderar vi i Västerås och kör en "hejdå-runda". Natten till måndag åker vi ju till Arlanda, check-in öppnar 04.30
Nu blir det sen frukost!

Biljetter bokade!!

Jaha ja - mina vänner! BILJETTERNA ÄR BOKADE!

Vi sticker nu på tisdag, den 20 mars, klockan 06.30 från Arlanda. Trots att jag skriver om det och nyss betalat biljetterna så känns det ändå helt overkligt!
Borde vara nervös, stressad , kanske lite orolig? Icke! Lugn som en filbunke. Lever väl på hoppet och tron om att det fixar sig - det brukar ju göra det! :-)

Men fasiken alltså, det känns bra det här! Om en vecka sitter jag nånstans i närheten av Phuket och glassar (om vi inte krachar och dör förstås, den risken finns ju). Men om vi nu överlever så sitter vi där - och har det bra!
Hå hå , ja ja..

Rivning pågår...

Hej och hå i lingonskogen...

Puuh! Ja, som rubiken lyder så river vi för full här hemma! Vi har lånat släp som vi fyllt till bredden och slängt på återbruket. Allt ni kan tänka er. Böcker och blommor fick samsas med allt från krukor till köksredskap.

Varför slänga allt och inte spara kan man undra? Eller sälja? 4 helger i rad har vi stått på loppis och sålt pinal efter pinal. Ju mer vi sålt, desto mer har vi haft kvar, känns det som. Det var som om vi hade en rum som fyllde på av sig själv. Trots att vi lassade ur massor, så fanns det ännu mer kvar.
Ja, och sådant lessnar man ju på. Så efter att ha sålt hur mycket som helst, beslutade vi oss helt enkelt för att börja kasta grejer.

Och vet ni hur skönt det känns nu! För den som tror på Feng Shui måste ju detta vara det ultimata! Jag äger numera en låda med kläder, ett par böcker, soffa, madrass, tv och bilder. Thats it! Känns ärligt talat mycket skönt!

Men - vem har sagt att det ska vara enkelt? Vi har fortfarande mycket kvar som ska kastas och så förstås.. Vi har ju flyttstädet kvar - snark!!

Efter detta dock är vi sånär som på klara! Vi har - håll i hatten - siktat in oss på att åka den 20 mars. Det är snaaart!! Känns som jäkla brådis, men å andra sidan vore det ju inte riktigt likt mig att planera in för mycket och ha framförhållning. Näej, det ska vara stressigt som fan, oplanerat och kaotiskt om det ska vara min melodi! ;-P
Brukar dock alltid lösa sig i alla fall, så vi lever på hoppet!!

Bilden är inte tagen hemma hos oss, men det är fan inte långt ifrån hur det ser ut hos oss! Totalt kaos!

Har börjat packa det mesta i våra ryggor och jag har även starat packning av handbagage. Vi har kvar att fixa försäkring och sälja bilen. Först måste den klara sig igenom besiktningen i morgon dock, så nu hoppas vi på det!
Ja, det finns ju en massa mer att skriva egentligen. Men lika rörigt som det känns i huvudet just nu kommer även detta inlägg bli om jag fortsätter.
Avrundar därför detta inlägg, ska upp med tuppen i morgon. På återseende!

Börjar kännas nu..

Hej Kompisar!

Mars månad är kommen och om allt går enligt planerna är det just i denna månad vi drar, YEY! Känns overkligt men samtidigt som att man är närmare målet när man kan säga - denna månad drar vi!!

Sen vi skrev sist har det hänt lite grejer. De nya hyresgästerna som ska flytta in i lägenheten vi bor i nu kommer att köpa vår matsalsgrupp, garderob och ett avlastningsbord som står i köpet - skönt! Det betyder att vi släpper släpa på dessa tunga grejer någonstans och dessutom får vi oss en slant för det, win win m a o.

Vi var även i Stockholm i går och köpte varin (från Blocket begagnad men i princip oanvänd) backpacker-ryggsäck. Vi fick bra pris på dom, som för övrigt var av märket Everest samt Dovre, och dessa ska vara slitstarka och tåliga.

Jag  - Fia, har även varit och fixat pass i dag som kommer inom 1 vecka, så nu börjar det mesta på listan checkas av.

I helgen fortsätter Joni att stå på loppis och sälja bort våra pinaler, medan jag åker på kryssning med tjejkompisar och firar att två fyller år!

Som inspiration lägger jag in ett par bilder som vi tog förra året i Thailand.