Update från vägen..

Hej där hemma!
 
Vår lilla biltripp fortskrider och det går bra, roligt har vi! Detta är ju första gången vi hyr bil under vår resa, annars har vi alltid hyrt moppe när något ska hyras. Mycket bekvämt att åka bil, trafiken är kaotisk däremot. Värre än vad vi annars sett tycker jag. Jag som inte blivit berikad med en stor portion tålamod här i livet tacklar inte detta så bra, speciellt inte när jag själv kör, vilket jag alltså har gjort. Det går bra att köra på "fel sida" stundtals, när vägen är väldigt smal däremot är det jäkligt läskigt vid möte. Hursomhaver, mest sitter jag och spottar & fräser, svär och tutar när jag kör , vilket dödar stämningen i bilen lite granna. Joni däremot, som är tålamod personifierad har fått köra största delen av tiden, det blir bäst så. Tyvärr har min lilla gubbe åkt på en ögonifektion nu, och ser bara med ett öga. Vilket betyder att det är jag som kör idag. Hör ni inte mer på bloggen vet ni varför.
 
Näej, så dramatiskt behöver det väl inte bli. Det ska nog gå bra. Får bara försöka räkna till 10 många gånger om. För att ni ska få en liten bild av hur man gör här i trafiken ska jag dra några incidenter som man ser väldigt ofta. 
 
  • Du kommer körande på vägen i låt säga 70 km/h. Plötsligt kör en bil ut framför dig från en bensinmack/mindre väg/ garageuppfart/you name it. Här kan du välja mellan att tvärnita och hoppas att bilen bakom dig reagerar,köra in i bilen som kör framför dig eller svänga kraftigt åt vänster mot det mötande trafiken. Här hoppas man att ingen möter dig. Oftast tvärtnitar man.
  • En person vill gå över vägen (tänk dig E4 eller E18) och går helt sonika över gatan samtidigt som denne vinkar till dig att "nu går jag över". Du kan göra ungefär som ovan, tvärtnita, köra på, eller försöka veja.
  • När det är köbildning vill man ju sällan inte köa. Däremot finns det inget som heter kugghjulsprincipen eller varannan bil. "Jag ska fram"-principen använder man här. När alla vill fram samtidigt och helt enkelt prejar sig fram utan tanke på att bilen blir förstörd och man skadas, är det ganska jobbigt.
  • Moppar är mycket vanligt förekommande. Ofta åker hela familjen på en liten rajd. Pappa kör, barn i ålder 1-5 år sitter i mitten (ingen hjälm såklart) och mamma håller i ett litet spädbarn. Ålder på barnen varierar förstås, men oftast är de små barn. Denna familj vill över vägen i någon riktning och ställer sig mellan två filer på "bredden" om ni förstår och tar upp ca 1 och en halv meter. När du då kommer körandes på en smal väg och har denna moped ståendes i mitten av gatan, bilar bakom, och möte blir du aningen stressad. Moppen står sällan där och väntar så att du på något sätt är beredd utan oftast tvärnitar dom och du får helt enkelt reagerar.
  • En annan vanlig grej är att man stannar när man behöver. Även om det är livlig trafik i hög fart så stannar man helt enkelt mitt på vägen om man behöver det. Bilarna bakom får köra om på mötande bilarnas fil eller vänta tills bilen där framme är klar. Mycket tålamodsprövande.
Häromdagen hamnade vi i en kö på en smal väg och trafiken stod helt still. Ingen reagerade och funderade varför. Jag reagerade, vad annars. Hoppar ut ur bilen och går längs denna långa kö för att de varför det är stop. Jo men serru då var det två taxibilar som hade en liten pratstund i solen. På ena sidan av gatan stod en taxibil puttrande & med rutan nedvevad och bredvid stod den andra taxibilen med sin ruta nedvevad, & så satt de och ropade till varandra. Hur länge detta hade pågått innan vi hamnade i kön och varför bilen som stod längst fram i kön inte gjorde något förblir obesvarat, men när jag kom fram i alla fall åkt bilarna inom en mycket snar framtid mycket fort däifrån.

Alltså, ni förstår vilket nivå det ligger på? Hur är man funtad om man vill prata med kompisen och helt enkelt stannar och blockerar en hel väg och tycker att alla bilar ska vänta tills man är klar. Tyvärr ett väldigt vanligt förekommande exempel på hur det står till i huvudet på stor del av befolkningen här - ekande tomt.
 
Nu ska vi röra oss vidare mot ett fint tempelområde här i krokarna. Anledningen till att vi inte bloggat mer är för att vi inte haft tillgång till nät. Två bilder från vägen ser ni nedan.
 

Kramis
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0