Steg 1 klart

Hello!

Nu har vi precis bytt till ett nytt hotell. Det förra hotellet låg i ett "bättre område" men hade ingen AC i rummet, varken toalett eller dusch i rummet, inte TV men däremot Wifi. Detta rum kostade 55 kr mer per natt än det vi bor i nu. Nu bor vi i ett "stökigare område" men vi har AC, platt-tv, toalett/dusch i rummet och Wifi. För detta betalar vi 110 kr per natt. Vilken skillnad va? För lite byte av område...
 
Idag var vi i alla fall på kinesiska ambassaden. Amen jisses, vilket krångel! Vi skulle fylla i 6 olika papper och de skulle veta det mesta om oss. Sedan skulle pass kopieras och bilderna i passet, trots att de faktiskt vill behålla passet till nästa vecka. Dessutom skulle vi ha med oss separata passfoton som skulle klistras på ansökan. Så mycket onödigt pappersarbete alltså! Ja, nu hade de mitt pass med två bilder på mig (så är det nya passet utformat) två extra kopior på passbilderna. Dessutom 1 separat nytaget foto på mig. Detta skulle även vara i färg, vilket var mycket viktigt. Jonis var inte i färg, utan svartvitt, precis som fotona i våra pass är. Det dög icke!
Nej, han fick gå iväg till deras "fototagnings-avdelning" för att ta färgfoto. T-shirten han hade på sig dög inte heller på bilden, så han fick låna kavaj. Ni hör ju själva hur det låter?

Efter denna 1 timme långa procedur ska vi tillbaka i morgon bitti klockan 10 för intervju. Jaja, som jag sa! Men rätt summa pengar är jag säker på att jag tar mig lättare till månen än till Kina.
 
Nu ska vi iväg på sen lunch!
 

Kommentarer
Postat av: Anu

Hihi ja Kina ÄR besvärligt! Krångligt och byråkratiskt. Men vrålhäftigt när man väl är där. Är det Shanghai ni satsar på till en början? Det är min favoritstad i Kina, mkt pga att den är så internationell och hightec (på sina ställen). Prova att åka tåg där - det är organiserat som när man flyger, med gater och så. Men håll för fasen i varann - i Kina är det människor. Överallt. Jag fick först lite panik :-)
Här är allt bra. Har just nattmatat O och ska försöka somna om. När han somnar. Kram!!

2012-08-30 @ 04:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0