The great wall

Hej & hallå...

Igår besökte vi kinesiska muren och hade strålande sol hela dagen. Vad häftigt det var!! Vilken känsla det var att gå på muren och vilken otrolig utsikt det var ju högre upp vi kom! Och vilken utmaning det var att trekka då. Totalt gick vi (eller kanske snarare klättrade) 8 kilometer. Det var liksom ingen vandring där du knatade rakt på, utan mestadels var det backar eller dessa tusentals trappsteg. Vid vissa tillfällen var det så brant så att du bokstavligen klättrade rakt upp. Två steg med benen och samtidigt tog du två trapptag med armarna och i princip drog dig uppåt. Hela stäckan vid den delen av muren vi besökte bestod av 23 vakttorn som de kallades. Vakttorn för att man förr i tiden helt enkelt stod vakt i en av alla dessa torn. Vi åkt lift, eller cable car som heter, upp till torn nummer 6. Därifrån kunde man vandra den "lätta delen" som guiden berättade till torn nummer 1, tillsammans med resten av gruppen. Sedan skulle man vända tillbaka och gå till nummer 14. Sedan fanns inte mer tid så tog man denna trip fick man vända tillbaka.

Det fanns också det som kallades den "jobbiga delen". Vi valde den jobbiga! Man började då vid nummer sex och började helt enkelt vandra mot 23e och sista tornet. Fram till det sista tornet var muren "restored", alltså omgjord kan man väl säga, eller snarare förbättrad. Efter torn 23 började den gamla delen av muren som var orörd, den ville vi se! I takt med att vi kom närmre och närmre det sista tornet, började också människorna bli färre och färre. Vid torn 15-16 någonstans var vi i princip ensamma, någon enstaka tapper klättrare kämpade på (i gassande sol) för att nå fram till målet.

Det var helt klart värt det!! Vi har sett så fantastiska vyer och upplevt ett av världens 7 underverk. Jag är stolt bara över att vi tog oss dit, men att vi kämpade ända till slutet, det var grymt! Och på tal om grymt, FY FAN vad jobbigt det var! Mjölksyran som satte in i slutet av inte att leka med. Vaderna bokstavligen skakde för att musklerna krampade så mycket! Tror till och med att folk på elitnivå hade tyckt att denna klättring var aningen påfrestande!

De få människor vi mötte på slutet på vägen upp puschade oss med glädjerop och "you can do it". När vi var på väg neråt igen gjorde vi samma sak för de vi mötte, som då kämpade uppåt.

När vi nästan var framme vid vakttorn 6 igen (japp, man var tvungen att gå tillbaka hela vägen också, fanns bara en väg ner) var jag helt slut! Kändes som om benen inte orkade längre. Och som vanligt, gjorde jag en flygtur! Pjoff sa det & så låg jag med näsan i backen igen. Joni blev lite orolig som alltid, men börjar samtidigt bli van. Jag orkade knappt bry mig, så trött var jag. Rev upp ett snyggt sår på sidan av och under knät den här gången. Har kommit fram till att jag helt enkelt märker kroppen med minnen på detta sätt! Har ett ärr som jag inte tror kommer försvinna på axeln, som vittnar om min trekking i Borneo. Och nu ockå på benet som är ett bevis på att jag vandrat på kinesiska muren. Jamen hur coolt är inte det då? Skitsamma om bilderna försvinner, det kommer inte ärren göra och genom dom får man komma ihåg om minnet sviktar på äldre dagar! ;-D

Trodde by the way att benen skulle vara så sköra idag och att träningsvärken skulle vara ett faktum. Såg framför mig hur jag var sängliggande några dagar framöver och hur Joni bar in mig på toaletten vid behov.
Men jag antar att vi blivit ganska tränade under denna resa med tanke på hur mycket vi går hela tiden och med tung packning på ryggen dessutom. Känner knappt någonting alls idag, är uppriktigt förvånad. Bara såren på benen som vittnar om vår trip!

En av de första bilderna vi tog på muren. Och ta nu en ordentlig titt. Ser ni hur muren fortsätter ända upp mot toppen där borta, där lååångt borta!!? Ända dit bort vandrade vi! Så jäkla duktiga var vi, klapp på axeln!!

Såhär långt har vi gått hittills, kanske lite mer än det som syns på bilden.. Fortfarande går stegen lätt...
Nu börjar det bli lite mer brant..

Och nu mina vänner, är klockan snart ett mitt i natta här. Snart dags för mig att sluta de blå och sova skönhetssömn. Titta in i morgon igen, så ska jag se till att uppdatera detta inlägget med ännu fler muren-bilder!
GODNATT, min skatt varthän du än är!

Beijing - huvudstaden

God kväll!

Som rubriken är vi nu i Kinas huvudstad, Peking som det heter på svenska. Vi har varit här i två dagar nu och tagit det mestadels lugnt på ett typisk backpacker-hostel som vi bor på. Dels för att vi ganska trötta men också för att det regnar.

Efter att vi åkte från Yangshou där vi var sist jag skrev, tog vi oss till Guilin. Vi tog oss till tågstationen för att köpa biljetter och sedan tog in på hotell i Guilin. Dagen efter ringde klockan tidigt och vi var på tågstationen halv sju, 07.10 skulle vårat tåg rulla. När klockan var halv åtta och vi fortfarande inte kommit iväg försökte jag ta reda på varför ingenting händer. I kina kan de flesta ju inte ett ord engelska, så kvinnan jag pratade med visade fem fingrar och pekade sedan på den gången vi skulle köa vid. Jag antog att detta betydde att om 5 minuter får vi kliva på. Icke!

Efter en liten stund kom en kinesisk man fram, som hade sett mig och kvinnan försöka diskutera, och informerade att tåget är försenat och går om 5 (!!!!) timmar. Amen, gissa om det brann till i skallen. Förmodligen för att jag blev så jädra tjurig somnade jag direkt på en bänk och sov i alla fall 2,5 timmar. Sedan kollade vi på film på datorn, läste bok, knatade runt på den lilla stationen och till slut fick vi kliva på. Dock inte efter 5 timmar, utan efter 6,5!! Efter denna trevliga start väntade nu en 24 timmar (!) lång tågresa till Zhenhzhou. Vi hade en "soft sleeper" vilket betyder att vi hade ungefär som en hytt på kryssningsbåten. Fyra sängar, ett fönster att kolla ut genom, ingen toalett innesleepern dock. Våran sleeper var mycket lyxig om man jämförde med resten av tåget. Fick kalla kårar att bara gå runt på tåget, så äckligt var det. Folk rökte, spottade (gör dom överallt i Kina, inomhus- eller utomhus spelar ingen roll) ungar sprang runt överallt och det luktade ärligt talat kattskit. Jag lämnade bara vår "hytt" för att gå på toa.

Vi hade i alla fall ganska tur. De första 13 timmarna var vi själva i hytten, Joni & jag. Det var skönt att kunna prata ostört, sprida ut sina grejer och bara vara i fred. Vi hade det faktiskt riktigt mysigt. Drack kaffe och såg Kinas omgivningar susa förbi utanför, tittade på film och lyssnade på musik. När vi precis somnat vid ett-tiden på natten klampade två kineser in och tände lampan och började böka runt i vår sleeper. Jag satte mig upp på två röda och hann inte ens börja gapa innan dom fort släckte lampan, la sig ner i sina sängar och var väldigt tysta. Så trots att vi resterande tid delade rum med två kinensiska män gick det väldigt bra. Dagen efter läste vi böcker och käkade nudlar, och efter totalt 24 timmar var vi framme, helskinnade och med 600 mer på fickan eftersom vi hoppade över flyget.

En natt stannade vi i Zhengzhou, men mest för att varva ner och sova i kapp lite. Dagen efter tog vi snabbtåg (som går ungefär 320 km/h) till Peking. Detta tog fem timmar. Ingen aning om hur lång tid det tar med "vanligt" tåg, men ville komma fram så fort som möjligt.

Nu är vi alltså i Peking i ett område som heter Sanlitun och här hänger många turister och västerlänningar som bor i Kina. Skönt att kunna prata engelska med folk (och svenska för den delen också, finns några på vårt hostel här) & idag hittade vi en typisk "turistbutik" med allt vi är vana vid i Sverige. Även amerikanska grejer och Australiensiska. Såklart var allt dyrare, men ibland struntar man i sånt. Jag köpte godis, morotskaka och en stor Baileys på extrapris, riktigt välbalanserad kost med andra ord!

I morgon ska vi till The Great Wall, mer känt på svenska som Kinesiska muren. Ska bli coolt! Såklart skippar vi turisthypen och åker till ett ställe längre bort och försöker fly alla människor. Kameran är såklart med så snart poppar det upp muren-bilder.

Kramisar till er

Ps, Jag kan säga Tack, Hej, Vi har inte det & Bastu på kinesiska nu.

Bambuflotte längs floden & Cykeltur

Hej på er.

Efter vi senast uppdaterat har vi rört på oss några kilometer utanför Yangshou, närmare naturen och de fina omgivningarna. Vi bodde på ett jättemysigt litet backpacker-inn under två nätter. Där hyrde vi tandemcykel (första gången jag cyklar på en sådan) och tog oss runt bergen och cyklade jämte floden. Efter en timmes cykeltur kom vi fram till en bro vid namn Dragon Bridge. Här strosade vi runt lite i området, tittade på små butiker som sålde tofflor, frukt och lite kläder, sedan åt vi lunch.

Från dragon bridge är utgångsläget bra om man vill också bambu-flotte på floden mellan bergen och njuta av utsikten. Vi ville såklart prova på detta och drog ut på tiden till halv fyra snåret, då började de flesta komma tillbaka från sina flott-turer. När vi åkte iväg hade vi sedan floden helt för oss själva. Underbar känsla att ha floden och den vackra omgivningen för sig själv. Vi satt helt stilla och tittade bara förundrat omkring oss, njöt av tystnaden och ibland någon lite bäck som porlade. Det var verkligen en speciell känsla! Med oss hade vi mannen som med hjälp av en bambu-pinne tog oss och flottan framåt samt hojjen som också fick plats.

Förutom vår bambu & cykeltur njöt vi att tystnaden borta vid hotellet, surfade på nätet, läste bok och tog det lugnt.
Nu är vi tillbaka i Yangshou igen och även om det är mer människor överlag här, även mer turister, så är det en ganska mysig liten by med en hel del europa-känsla över sig. Det är som en blandning mellan Barcelona, någon liten mysig by i Italien kanske och Amsterdam (berättade Joni, jag har aldrigt varit i den sistnämnda). Här och var flyter floder och man får korsa små broar för att komma över. Gatorna är små och kullerstensprydda, och på varje sida av gatan finns små caféer och restauranger. På kvällen är allt upplyst med lampor i olika färger och allt är väldigt mysigt.

Vi har bestämt oss (efter mycket velande fram- och tillbaka) att ta oss direkt upp till Peking härifrån. Från början hade vi tänkt oss att åka till Chengdu, men flygen dit kostar en hel del, även kostnaderna intill olika nationalparker kostar en del, och in i dessa parker vill man om man åker dit. Utöver priset tar det även tiiid!
Jisses vad stort det är här! Från Guilin (som är närmaste storstaden utanför Yangshou) till Chengdu tar det ca 15-16 timmar med tåg. Vi som i slutändan flyger från Beijing när vi lämnar Kina, måste alltså ta oss dit (och det är även där vi ska besöka kinesiska muren). Från Chengdu till Beijing tar det ungefär 25 timmar med tåg, om inte mer. Om vi istället vill flyga kostar det i runda slängar 2500 per person. Obekvämt hur vi än gör men anra ord. Därför hoppar vi helt enkelt över Chengdu och fokuserar på det som finns i närheten av Peking istället.

Det finns en väldigt turistig del av kinesiska muren nära Peking dit tydligen alla åker. Dit kommer vi inte åka, men det kanske ni listat ut. Om man istället rör sig 10 mil utanför Peking kan man hitta delar av muren som är ganska orörda, dvs att dom inte byggt upp och rustat muren utan mycket är väldigt gammalt och original, dessutom utan massa turister. Laurence nämnde även att Kineser generellt är väldigt lata av sig och helst inte går mer än nödvändigt, så om man hamnar på en del av muren med mycket folk, räcker det oftast att man trekkar 20-30 minuter så kan du ha en del av muren helt för dig själv. Trekkingdojjorna på med andra ord!

Vi ville i alla fall åka tåg upp till Peking (28 timmar, men flera stop) för att se omgivningar som man missar när man flyger. Däremot fanns det inte plats. Enbart sittplats, men liggplatserna var slutsålda. Känns inte fullt så mysigt att åka tåg sittandes i 28 timmar, så det lutar åt att vi flyger. Däremot var flygbiljetterna mycket billigare än om vi hade stannat i Chengdu emellan. Troligtvis flyger vi i allafall i morgon eller övermorgon.

En del av den långa floden där vi inte ville starta, massa flottar och människor. Vi cyklade motsatt riktning och tog oss till toppen av floden och startade vår tur. Vi valde att hoppa av ungefär vid denna plats ovanför. Det var enbart de sista minutrarna som vi faktiskt såg andra flottar och människor, annars var vi helt ensamma.

En betydligt lugnare del av floden där man kan åka flotte, det var här vi startade.

Några av bilderna nedan är knäppta med funktionen "Pop-Color" vilket gör att färgerna verkligen träder fram tydligt.

Vi är i Yangshou

Hallå, hallå!

Igår kväll landade vi i Guilin. Trots att staden har 750.000 invånare var staden väldigt tyst vid midnatt när vi kom åkandes med bussen. Precis som på de ställena i Kina vi hittills spenderat tid i, verkar det som om kineserna somnar tidigt på kvällen och är uppe med tuppen nästa dag.

I själva Guilin finns inte särskilt mycket att se. Det är en timme utanför du vill, till Yangshou där vi befinner oss och har gjort så i 1 timme.

Här finns stora berg som vi redan sett torna upp mot himlen, och dessa formar en ring runt en stor sjö som man helst ska bambuflotte över. Utöver bambu-flotte-åkande ska man gärna hyra en cykel och trampa runt. Vi är på restaurang just nu och tänker sedan ta oss 4 km utanför stan till ett mysigt hostel som ligger 10 minuters färd från denna sjö.
Det lilla vi hittills sett verkar mysigt. Precis som Laurence nämnde är detta lite mer av det riktiga Kina. Visst ser vi en del turister och de har turistinformationer osv, men det är mindre utvecklat och mer "på riktigt här". Mysigt som sagt.

Nu ska vi strax äta och sedan röra oss vidare mot vårt hostel. Klockan är strax åtta på kvällen, så det blir en god natts sömn innan vi trampar iväg mot sjön i morgon.

God kväll på er! & Kram

Bilder från Shanghai

Hej!

Här kommer lite bilder från våra dagar i Shanghai

Säkerhetskontroll på tågstationen i Shanghai

Joni köper telefonkort

Vägen där Laurence bor. Hennes hus är ett av de låga "bara" 35 våningar.

Här börja de "gamla kvarteren". Ju längre vi går desto skruppligare blir husen och de som bor i dem likaså.

Mitt på bilden där ser ni Joni & Laurence

Laurence & Joni beställer mat vid gatuköket (bokstavligen)

Här har man jämnat husen med marken får att få yta till nya hus. I bakgrunden ser ni nya skyskrapor torna upp.

Nu ska vi börja röra oss mot flygplatsen, så därmed att bildstunden slut för denna gång!

Vi reser vidare..

Hej på er!

Jag har inte varit en duktig bloggerska den senaste veckan, det håller jag med om. Här kommer i alla fall lite rader om vad vi gjort under de senaste dagarna samt bilder från våra två dagar i Hangzhou & veckan som gått här i Shanghai.

Vi har verkligen njutit av att vara "som hemma". Laurence (som för övrigt är en fransk tjej som bott i Shanghai de senaste två åren) sa att vi skulle känna oss som hemma, och det har vi gjort. Lite extra välpolerade och fina i kanten kanske, men fortfarande som hemma.
För ett par dagar sedan lagade jag första måltiden på ett halvår. Det kändes speciellt! Det blidde Spagetti Carbonara. Joni diskade frivilligt efter maten och log samtidigt. Detta hade han saknat, berättade han. Sedan har vi tvättat 4 maskiner tvätt. Vilket jäkla lyx ska ni veta! Våra kläder luktar tvättmedel och mycket gott, Woho!!

Frukost har vi ätit "hemma" varje dag, och även lunch de flesta dagar. Middag har bestått av restaurangbesök blandat med McDonalds. På McD kostar en Big mac meny 18 kr, så det känns som en onyttigt men billigt alternativ när man vill hålla i slantarna.

Annars har vi strosat runt lite. I stan kan jag inte säga, den är alldeles för stor (18 miljoner invånare). Däremot har vi strosat runt i olika kvarter och sedan flängt fram & tillbaka med tunnelbanan runt om i stan. Här fungerar det på samma sätt som på tågstationen. Alla med påsar, väskor och dyligt ska gå igenom en säkerhetskontroll och sakerna ska läggas i en sådan röntgenapparatur där de kollar vad du har med dig. Detta medför såklart att det blir köer. Är otroligt glad att ingen har kommit på en sådan idé i stockholms tunnelbanor. Förstå vilket kaos det skulle vara? Tänk er alla pendlare som ska hem vid 17.00 och om alla dessa personer skulle igenom säkerhetskontroller. Vill inte ens tänka mig scenariot.

Vi har i allafall varit i "den gamla staden", vilket helt enkelt är ett kvarter men de få gamla husen som fortfarande finns kvar i Shanghai. Allt annat har jämnats med marken för att nya höghus ska kunna byggas, och hela familjen har fått flytta. Hela känslan var bisarr, när vi vandrade runt i dessa kvarter. 20 minuter från platsen fanns tunnelbanan, stora pampiga lyxgallerior och turiststråk, och här satt människor i små plåtskjul och hämtade vatten från en brunn. Det var intressant att se och gav mig - ytterligare och återigen - perpektiv på hur bra vi alla har det i Sverige.
Kina tänker man ju sig som ett mäktigt, rikt land med välfärd. Jag var därför ärligt talat chockat när Laurence visade oss dessa kvarter.

Utöver detta har vi varit på Fake Market och handlar strumpor och skor till billig penning. Helst hade vi velat sy upp massa kläder och skicka hem ett stort paket till Sverige, men vi struntade i det. Kanske att vi gör det från Peking i stället. En kväll besökte vi även "Cloud 9" som är en bar i en 420-meters hög byggnad, denna på 87 våningen!! Något dimmigt var det ju, som det alltid verkar vara i Shanghai, men ändå var utsikten häftigt! Detta är förövrigt det högsta vi kommit i en skyskrapa.
I Singapore var vi på 72 våningen och i Kuala Lumpur var vi på 82 våningen. Nu har vi kommit till våning 87. Högre upp ska vi, gäller bara att hitta de städer som erbjuder så höga hus. Förslag, någon?

I dag reser vi alltså vidare. Vi har varit drygt en vecka i Shanghai. Vi gillar staden! Den är stor, men inte skrikig. Det är inte smutsig, och trafiken är vild men ganska tyst. Alla kör med elmoppar så de släpper inte ifrån sig många ljud. Du har mycket att välja på och tunnelbanan gör det smidigt att resa, så länge du inte har väskor med dig. Vi har haft det bra här och är såklart evigt tacksamma för all hjälp från Laurence. I present från oss fick hon en egen ihopplockad korg med allt från hårinpackning och choklad till thé och marmelad. Dessutom en presentbox med en flaska Baileys och en rese-kaffe-termos. Hon blev glad!

Vårat flyg går ikväll klockan 20.40 och trots att vi reser inrikes, tar det jäklans lång tid för att Kina är så stort. 3 timmars flyg med något som ser ut som en kort tågresa när man tittar på kartan. Piuh! Guilin ska vi till i alla fall. Härmed lämnar vi storstan och reser mot kallare men mycket vackrare omgivningen. Laurence har rest där och visade oss fina bilder på berg som myllrar upp mot hilmen och som skapar en ring runt en flod. Här ska man hyra cykel och trampa runt för att bäst se allt som finns att se och uppleva "det riktiga Kina".

Nedan kommer lite bilder från "The Lake" i Hangzhou.

Nedan kommer lite bilder från en annan del av denna sjö, som är väldigt stor. Tar flera timmar är cykla runt.
Här var det bröllopsyra och vi såg brudpar till höger & vänster, alla fotograferas på samma plats! Det var en rolig syn att se dessa par klämmas ihop i hopp om att hitta bästa platsen och få till bästa posen.

Den sista bilden här var faktiskt riktigt snygg, det var kul att få till en sådan "proffsbild". Jag var helt enkelt oblyg och stod rakt av och fotade paren. De verkade trivas och sola sig i glansen!
Fortsättning följer med fler bilder från Shanghai, kommer under dagen... Kram sålänge!

Framme hos vår vän Laurence i Shanghai

Tjena moss!

Här kommer en liten snabbupdate om vår dag. Fram till för ett par timmar sedan var vi ju som tidigare nämnt i Hangzhou. "The big thing" där är West Lake, en jäääättesjö som delar upp sig åt flera olika håll i staden och tar även många timmar att cykla runt. Vi tog oss inte runt hela, utan besökte några fina platser där vi fick se klassiska kinesiska tempel som var väldigt speciella. Vi såg också , inte mindre än 6 st bröllopspar som alla trängdes om en yta att fotas på framför en fin del av sjön.

Vad är det med alla dessa brudpar vi ser på vår resa? Ödet som försöker säga något, eller vi som helt enkelt befinner oss bland dom vackraste platserna i världen & människor vill lova varandra evig trohet där? Så tror jag, det är ju inga pjåkiga platser vi besökt!

Efter vår cykeltur kring west lake åkte vi buss till tågstationen. Ingen enkel grej att åka tåg inte! Eller förvisso, att åka tåget är väldigt smidigt. Det går fort (306 km/h åkte vårt tåg), det är busenkelt att få sittplats då alla på tåget har sin färdiga plats, utan sittplats får man inte åka. Dessutom har de, precis som på flygen, en liten värdinna som går runt med en vagn och säljer mat & dryck. Riktigt behändigt!

Att komma på tåget dock , är en annan historia. För det första är det stooort! Det gäller att veta vart man ska, annars är du lost! Allt påminner egentligen väldigt mycket om en stor, välbesökt flygplats. Först är det säkerhetskontroll när du ska in på tågstationen. Samtliga väskor ska genom röntgenbandet (inser nu att jag trots oräkneliga flygturer inte vet vad det heter? där de kollar igenom väskan med kamera iaf), du går igenom en sådan detektor som piper till om du har något icke godkänt på dig, samt en metalldetektör i handen som dom kollar alla kroppsdelar med. Ja, ni vet ju hur det funkar med flygen. Dock inte gjort dessa procedurer varje gång jag åkt tåg Stockhom - Västerås. Detta gör ju förstås att det inte går sååå fort att komma in. Inga spontanåka tåg här inte, planering planering planerng gäller från och med nu. När du sedan ska köpa biljett vill de se ditt pass! Har du inte pass blir det icke att åka tåg idag. Passet skall inscannas och passnumret ska skrivas på tågbiljetten så det inte fuskas på något sätt. Framme vi perrongen sedan, ska biljetten (som ser ut som ett konto-kort ungefär) läsas in av en maskin. Höga glasväggar gör att man inte plankar. Om man mot förmodan gör det står vakter några meter från maskinerna, så här är det Full Kontroll AB när tåg ska åkas.

Men förutom petitesser som dessa, är det väldigt smidigt att åka tåg i Kina, fort som tusan går det! Högtalar tjejen som talar inne på tåget är dessutom mycket artig och pratar hela tiden om resenärerna som hon tackar så mycket flera gånger om och önskar fortsatt trevlig dag osv.

Nu är vi hemma hos Laurence! Hon bor i en supermysig trea i ett "helt vanligt" 30-våningshus. Kan säga att jag inte sett, enligt svenska mått mätt, vanligt 3-våningshus här ännu. Kanske kommer det också.

Vi har i alla fall ett eget rum, vi har fått egen nyckel hit och L säger att vi ska "känna oss som hemma". Eftersom vi inte haft något "hemma" utan bara hotellrum det senaste halvåret är vi förstås överlyckliga! Vanliga saker som titta vad som fanns i kylen och skafferiet kändes mycket spännande helt plötsligt. Ja, ni ska veta vad man ser saker ur nya perspektiv efter en stund på resande fot! :-)

Nu ska vi strax krypa till kojjs här i "vårat sovrum"! Vi har också "egen toa" ifall ni undrade. Känns mycket lyxigt!
Puss då & Godnatt

Tjing tjong långkalsong

Hello!

Nu är vi framme i Hangzhou, Kina! Det känns häftigt. Om det är något ställe man verkligen önskar hinna med på en resa som denna, så är det Kina. Hur många har turistat här liksom? Vi tänkte ju inte ens tanken på det när vi planerade vår resa, men nu känns det helrätt!

Det är kallare här än vi är vana vid, 24 grader var det när vi landade. Och lugnare & tystare. Efter en vecka i kaos-KL känns detta som en helt ny värld.

KL är ungefär som en proppfull ångbastu. Ca 45 grader varmt, luftfuktigheten är hög men däremot har du inte den där typiska fräscha eukalyptusdoften som i en ångbastu, tänk dig i stället stark svett och curry så är du i Kuala Lumpur.

Nu har vi iallafall lämnat ångbastun och Kina är inget vi kan jämföra med. Det påminner om Sverige på så sätt att det är rent och fräscht, det är inte så varmt, luften känns fräsch men där slutar också likheterna. Vi kan helt enkelt inte komma på vad det påminner om, för vi har aldrig sett något liknande! Det kommer vara en spännande månad vi har framför oss, som redan har börjat med lite prövningar.
DE TALAR INTE ENGELSKA! VI TALAR INTE KINESISKA!

Vi försökte fråga en ett gäng vi träffade på längs gatan om färdbeskrivning. Killen som "talade" bäst engelska pekade på en taxi och sa, "just say to driver hao-mao-kei-ploi-flu-bla-bli-blo-ring-fling-ma-ta-la-la-la" OOKEEEEY!
Jag försökte härma honom. Det lät inte alls likadant och gänget skrattade hjärtligt åt min kinesiska.
Facebook är blockat här dessutom, fick vi nu reda på. Varför vet jag inte, mer än att Kina inte tillåter det. Borde man väl ha kunnat gissat iofs. Vill ni nå oss skriver ni här eller på hotmailen.

Hursomhaver! I dag hänger vi här och tar in på ett hotell & sover skönhetssömn. Joni är ganska pigg fortfarande men jag somnar så fort jag sätter mig, så det är dags att nanna snart.
I morgon ska vi ta oss till Shanghai och vår vän L.Vi har fått jordens beskrivning samt även adressen till henne på kinesiska ifall chaffören inte kan (förmodligen kan han inte) kinesiska.
Om ni undrar vart vi ska bo och kanske vill skicka ett litet vykort så finns vi på:

上海市徐汇区
虹桥路168号
门口在文定路
东方曼哈顿

10号楼905 (och nej, det är inte hittepå-bokstäver från Word. Det är en faktiskt adress på kinesiska) :-)

Puss och kram från Wang & Flang

Flygplatshäng

Hej

& god morgon från två trötta resenärer..
Vi sitter på flygplatsen och väntar på att boarda vårt plan strax. I morse gick vår buss från KL till flygplatsen 04.45. Ingen idé att sova alls tänkte vi, och var därför vakna hela natten & satt vid datorerna.
Nu börjar ögonlocken att klippa däremot! Vi har en fem timmars flygning framför oss, så hoppas det går att få lite sömn på planet.

Lägger in två bilder på KLs mest kända byggnad, Petrona Towers. Varje kväll hade de musik & färgshow i fontänen som lockade mycket folk. Det var riktigt mysigt att sitta där och se på!

Nu ska vi boarda, HEJ PÅ ER - nästa gång ni hör något är vi i Kina! Yey!

Sista kvällen i Kuala Lumpur

Tjena moss!

Idag var vi och hämtade våra visum. Tredje besöket, x antal papper och en intervju senare är vi nu tillåtna att besöka Kina. Det känns så spännande!! I morgon 8.10 går vårt flyg till Hangzhou. Vi har inte riktigt bestämt oss ännu om vi blir kvar där 1 natt eller om vi åker vidare till Shanghai och vår vän Laurence direkt. Det tar 1 timme med snabbtåg till Shanghai så det känns smidigt.

Väl framme i Shanghai sedan har vi boende under den tiden vi vill stanna hos Laurence och hon kommer även guida runt oss i staden och visa allt man bör se. Det känns fantastiskt, tänk vilken tur vi har som träffat en sådan härlig och gästvänlig person som tar emot oss med öppna armar! :-)

Här i KL har vi i allafall fördrivit tiden med det vi brukar göra när vi är i en storstad. Gå i gallerior, åka sightseeing-buss och titta på staden, gå på bio (vi har varit på 3 stycken visningar under en vecka!), bowla och bara ta det lugnt. Detta med bio-tittandet har ju alltid varit en favvogrej för mig, dock kanske inte så ofta som vi gjort på senaste tiden. Bio kostar i alla fall 15-20 kr och 30 kr för "lyxsäte". Vi har haft lyxsäte en gång och då sitter man längst bak i salongen i en tvåsits-soffa som man dessutom fäller bak stolarna på om man vill, så där sittligger man ganska bra!

Hoppas allt är bra med er därhemma! Har ni börjat få tecken på höst ännu?