Angkor Wat & alla tempel

Hej på er!
 
I förrgår tog vi oss mot Angkor Wat och alla tempelområden. Totalt besökte vi 7 tempel, varav 5 fångade jag på bild. Sedan dog batteriet på kameran och min energi med den. Satt mest i slutet på en sten vid ingången till templena och såg på höll Joni springa fram- och tillbaka med sin mobilkamera vinklad i alla tänkbara vinklar. Vi hade vädergudarna med oss och solen sken som aldrig förr. Det gjorde också att vi svettades som aldrig förr. Herregud säger jag bara! Man tycker ju att man borde börjat bli lite härdad efter nu 7 månader på resande fot. Men icke! Kändes som om varenda svettpor stod på vid gavel och på hälften av bilderna (besparar er den synen) står jag med magen bar och torkar svett med linnet! Ingen har sagt att det är elegant att backpacka! Ni ser det er framför er va? Med andra ord, det var varmt! Men jag ska inte klaga, det regnade inte i allafall.

Det gjorde det igår däremot. Riktigt smattrade mot plåttaket här utanför och eftersom brunnar inte verkar uppfunna här var översvämningen ett faktum. Vi satt inne på rummet och lattjade med datorerna, så det gjorde inte så mycket. Däremot är det så vamt här så efter några timmar torkar det mesta av vattnet bort och det fungerar bra att gå ut igen. 
Idag hade vi tänkt att åka till Phnom Pehn, Kambodjas huvudstad. Gick inte! A l l a bussar var fulla! De senaste dagarna har det kryllat att människor här i Siem Reap och även vårt hotell var fullt, vi har undrat varför men inte riktigt förstått. Idag fick vi veta anledningen. En man inne på en resebyrå sa att Kambodjas förre kung har dött i dagarna och människorna sörjer honom. Eftersom alla verkar komma hit och sörja så är det alla tempel här i området de vill till antar jag.

Vi lyckades i alla fall få biljetter till i morgon, så 14.00 i morgon rör vi på oss mot huvudstaden. Tanken är att vi stannar där en dag eller två och ser omgivningarn och sedan rör oss vidare mot Vietnam.

Templena vi besökte var Angkor Thom, Bayon, Ta Prohm (där Lara Croft Tomb Raider är inspelad), Angkor Wat (mest känd, däremot inte finast tycker jag) Banteay Srei, Pre Rup & Preah Khan (alla dessa uttalar jag med perfekt uttal) ;-P

Joni och vår chaufför för dagen i den coola & bekväma moppe-kärran som jag kallar det.
 
Nedan har ni bilder från Angkor Wat
 
 
 
 
 
 
Bayon
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Denna cooling får avsluta bildspelet
 
Nu ska jag kika på ett avsnitt av How I met your mother & sedan är det dags att sluta de blå. I morgon drar vi ju vidare till huvudstán. Och fler bilder på de övriga templen kommer.

God natt!!

Kommentarer
Postat av: Dicen

Hej Fisen! Vad kul att se alla bilder du lägger upp jämt... Bilderna har påminner mig mycket om när jag också var i Kambodja och besökte alla templen.
Känner igen mig i mycket av era upplevelser och det far mig verkligen till att vilja packa ryggsäcken och sticka iväg igen.... gud vad jag saknar det livet :)
Puss och kram, Dicen

2012-10-19 @ 23:47:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0