Hoi An

Hej på er!

Vi är i Hoi An och har varit här de senaste tre dagarna. Från Nha Trang där vi senast var tog vi en nattbuss till denna stad & var framme här vid åtta på morgonen. Vi möttes av solsken och hade fint väder hela dagen.
 
Joni hade kollat upp via Tripadvisor ett bra hotell som hade fått väldigt gott omdöme så vi begav oss dit. Vi fick vänta en och en halv timme för att få vårt hotellrum, men inte gick det någon nöd på oss. De dukade upp frukost åt oss som vi fick utan kostnad. Väl på rummet (som var väldigt mysigt och fint) bytte vi bara om och tog oss ut på gatan och hyrde moppe. Hela eftermiddagen hängde vi på stranden och hann även med att besöka ett fint tempelområde.
 
I går regnade det av och till hela dagen, så vi tog det lugnt. Avnjöt en stooor & god frukost, tittade lite på film och åkte sedan på SPA. Så ja, det går inte någon nöd på oss alls faktiskt, vi har det riktigt bra.
Vi båda tog en Stone-Therapy massage, där man under 90 minuter blir masserad med heta lavastenar. Riktigt skönt! Jag var så avslappnad att jag slumrade till mellan varven. 
Under alla dessa månader på resande fot kan jag lova att jag fått många massager. 50 stycken kanske? Eller fler. Men denna massage med lavastenar var min första och faktiskt en av de bästa jag fått! Wow, säger jag bara.
 
Just nu sitter vi i lobbyn på det bra-iga hotellet. Vi har precis checkat ut och väntar på en buss som hämtar upp oss om en timma. Vi ska vidare till Hue, en stad högre upp i Vietnam. Där stannar vi antingen en natt, om vi inte lyckas hitta någon bra bussbiljett. Om vi gör det däremot, sätter vi kors mot Laos redan ikväll!

Det känns väldigt spännande, för Laos är det sista nya landet vi kommer att besöka under denna resa! Det är lite som en "end of an era". Efter Laos åker vi ner till Thailand, men där vi har ju redan varit flera gånger. Och i Thailand sätter vi även punkt för resandet, och kommer att befinna oss i samma land i 5 månader (bortsett från två VISA-run vi måste göra).
 
Med handen på hjärtat börjar jag bli trött på att resa! Inte resandet i sig och att jag skulle vilja åka hem. Inte så. Men att resa med detta tempo, att se & uppleva så mycket, vara i så många länder och städer på så kort tid. Ständigt tänka på pass & visum, valutor och bästa priser, packning och väskor. Och dessa transportmedel. Flyg är numera lika vanligt för mig som tågresor är för de så inte pendlar, utan åker någon gång per månad. Ja, att resa på det sättet vi gör är fantastiskt på många sätt, men suger musten ur även den bästa.
 
Så med stort leende på läpparna kommer jag att åka in i Thailand om en till två veckor. Thailand ja, som ligger mig såå varmt om hjärtat. Trots att vi besökt massor med länder i Asien, är det inget land om konkurerar med leendenas land. Att vi nu slår på stort och stannar i hela 5 månader, det känns häftigt! Vi kommer ju att BO där!
 
Nedan kommer lite bilder från dagarna i Hoi An.
 
PS, kom precis på att det är November nu. Tiden går så fort. Men eftersom det är varmt där vi är hela tiden, och dagarna är lika långa varje dag, går det inte att relatera till vilken månad det är. Det är vara Juni eller December, ingen större skillnad här. Men fått har tiden gått i alla fall, det brukar ju göra det när man har kul har jag hört! ;-)
 
 
 
 
 
Detta rum kostade oss 154 kr per natt. I det ingick middagsbuffé på kvällen, med fri dryck såväl läsk som alkohol. Dagen efter ingick även frukostbuffé. Jag tog fruktshake, omelett med ost och skinka, thé, bananpannkaka med choklad samt frukttallrik. Så det var ingen dålig frukost heller. Här ser ni alltså allt som ingår och för vilken summa? Två luncher i Sverige. Ni ser vilket fint rum också?
 
90-minuters massage med lavastenar kostar förresten 77 kr. Kanske dags för er alla att skippa de årliga semestrarna i Spanien/Grekland/Turkiet och allt vad det är & se vad dessa underbara länder har att erbjuda! Och nix, flygbiljetterna ÄR inte dyra. När jag och Joni flög i mars betalade vi totalt 3.600 kr var för flyg Arlanda - Berlin & sedan Berlin - Phuket. 
 
 
 
 
 
Ingen pensionsålder vid 65 här inte! Inte heller hemhjälp eller assistans. De funkar inte så i dessa länder, hur "svårt" man än har det. Denna kvinna, 80 år gammal, gick runt på den stekheta stranden hela dagen och sålde nötter, dricka, badbollar och annat strandvänligt. Hon satt och vilade i skuggan hos oss en stund och drack lite vatten, sedan fortsatte hon att knata runt. Vilken kvinna!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Emilia

Vad fint hotell ni bor på! :) checka din inbox på Facebook:) pusss

2012-11-03 @ 14:10:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0