Semester

Hej där!

Vi har semester just nu. Man kan ha det också, semester från semestern alltså. Våra resedagar är allt som oftast ganska aktiva. Åker vi inte båt eller flyger, så åker vi på långa bussresor eller sitter timtals på motorcykeln. Givetvis upplever vi massor och har det fantastiskt, men du blir också trött & sliten av allt resande.

Därför har vi nu tagit oss en 3 dagars semester. När man är på en resa som denna så är inte semester att ligga på stranden och ta det lugn medan du sippar på en drink. Näej, vi har bott på ett alldeles nybyggt & väldigt fräscht hotell här i Cebu, precis intill ett stort köpcentrum. Och med stort menar jag stoooort. Det är 5 våningar högt och med fyra olika huvudingångar. Det finns allt i från bio & spelhallar, till spa (som jag besökte och bastade i en riktigt härlig bastu) klädbutiker till höger & vänster och massor med matställen. På tal om matsällen så var vi på ett ställe och åt deras "Big Bang Burger igår". Denna burgare var inte att leka med! Den var 9 inch, vilket är 23 cm. Kan ni förså hur stor den var? 23 cm!! My god! Den räckte som lunch till oss båda och även som middag.

Så det vi gjort de senaste dagarna är att gå runt inne på köpcentrumet på dagtid (totalt finns det säkert 1000 ställen du kan besöka där inne) så du kan enkelt spendera ett par timmar där inne. Bio kostar för övrigt 20 kr men vi har inte tagit oss i kraget och gått ännu. På kvällen har vi legat inne i rummet och njutit av att ha AC och TV, utan el som stängs av efter ett visst antal timmar. Vissa saker som man hemma tagit helt för givet, känns mer som lyx när man är i en världsel som denna, och du lär dig att uppskatta det mer.

Idag tänkte vi egentligen åka till Malapascua, en mysig liten ö 4 timmar härifrån där "the-thing-to-do" är att dyka. Mycket mer än så finns det inte att göra, förutom att sola, slappa på stranden och bada i havet. Det kommer att bli skönt när vi väl är där. När vi vaknade i morse dock, bestämde vi oss ganska snabbt att vara kvar en dag till här. Det är helt enkelt så bekvämt och skönt att bara slappa och vara lat att vi vill vara kvar en dag till.

Nu är klockan tjugo i två på dagen och vi har inte klivit upp ännu. Bara kollat på tv, kollat nätet och tagit det lugnt. Strax ska vi bege oss iväg till köpcentret för att äta, men först lägger jag in lite bilder till er.
Vi var för övrigt på "immigration" för ett par dagar sedan. När vi kom till Filippinerna fick vi 21 dagar på vårt VISA. Det räcker inte nånstans, eller rättare sagt till 17 Maj. Så vi var och förlängde visumet och nu får vi stanna här till den 26 Juni som längst. Vi har flygbiljetter till Borneo den 1 Juni, men eventuellt struntar vi i dom och stannar längre här och åker vidare till Borneo när visumet har gått ut. Vi får se!

Kram så länge

På en av spelhallarna. Lägg märke till mig till höger där jag sitter inne i "karaokerummet" och sjunger. Här drog jag en ABBA, en med Nat King Cole och även en tredje dänga. Lite fnittrigt och ganska roligt.

Joni spanar in "Big Bang Burger" (iförd min palmbladshatt)