El Nido

Hälsningar från El Nido!


Hej på er!
Nu är vi i El Nido och har varit så sedan igår kväll. Vi stannade kvar 2 dagar i Puerto Princessa och tog det lugnt. Tittade runt i staden, vi har bastat (såå skönt) och varit på massage. På vårt rum hade de TV (inte alltid vi har den lyxen) så vi låg på rummet och glodde en del på filmer också.
Innan vi lämnade huvudstaden passade vi på att äta på en skaldjursrestaurang som enligt böcker serveras Filippinernas bästa mat. Jag som inte är ett stort fan av seafood fick ta det enda tillgänliga på menyn, vegetariskt. Trodde jag skulle bli besviken, men serru det vart jag inte. Såå god mat! Mumma. Joni gillade sin mat lika mycket han (nån fiskrätt, minns inte alls vilken) och till efterrätt fick vi färsk frukt.


Banan-Kokos-shake på "det goda mat stället"


Min vegetariska tallrik

Joni gillar sin Avocado-shake

Igår förmiddag satte oss på en buss som tog 8 timmar, Puerto Princessa - El Nido. Det var en guppig färd, men vi hade stor tur och lyckades få deras "VIP"platser, som de kallades. Alltså platserna längst fram med mycket benutrymme. I bussen fanns även bara 1 TV som var längst fram, så den såg vi också från första parkett. Trots att resan tog många timmar kändes det som att tiden gick ganska fort i alla fall, och det var smidigt. 

I går kväll när vi kom fram tog vi in på första bästa hotell. Helt OK, men varmt som tusan på morgonen.
Idag har vi hittat en bungalow på stranden, ingen lyx, det måste jag medge. Men dusch och toa iallafall, och fläkt. Detta valde vi just för att det ligger precis på stranden, och lite ungangömt ändå så det är inte massa liv hela tiden, vilket är skönt. För detta rum betalar vi 90 kr natten.

I morgon ger vi oss iväg på vår första Island-hopping dag, tour A. Detta är även den första dagen av fyra som vi ska uppleva. I morgon får vi se den lilla och stora lagunen som finns här i Nido, & speciellt den stora ska tydligen vara häpnadsväckande. Utöver de två åker vi till 2 stränder som bara nås med en båtfärd på ett par timmar, som också ska vara mycket fina. Återstår att se, en rolig dag blir det i alla fall. Vi som bor precis på stranden kliver bara ut från rummet och tar några steg till den väntande båten klockan 9 i morgon bitti, smidigt. På dagen får vi även en BBQ-lunch buffé som ingår i priset. 

Nu ska vi äta lite kvällsmat. I har vi strosat runt på ön och kollat på allt som finns att se. Plötsligt kom vi mitt in i djungel och rätt var det var, var vi inne i byn hos lokalbefolkningen. Där gick vi runt ett par timmar och tittade & njöt av en av få svala dagar. Helt plötsligt kom vi till ett lyxhotellområde, där de hade brassat på ordentligt med "allt det fina". Några hundra meter bakom, mer in mot skogen, bodde lokalbefolkningen i bambuhyddor, vissa utan tak. Kontrasterna är verkligen enorma här.


Njut av er dag kamrater, vi ska njuta av kvällen nu.

KRAM

Kommentarer
Postat av: Anu

Tack för vykortet!

Åh era shakes såg riktigt goda ut!

Alltså, priserna på hotellrummen är ju vansinniga - HUR kan det vara så billigt!?? 90 spänn natten liksom! Hur är standarden då? Äckliga djur?

Här allt bra, första riktigt varma dan med cirka 20 grader. Björkarna har börjat slå ut och vissa träd står i full blom (såna där rosa, ni vet). Jag mår sisådär, bebis tar all energi, och den energi jag EVENTUELLT har till övers tar Michaela :-) Är i vecka 28 nu och har änsålänge bara gått upp 4 kg. Ska till barnmorska på fredag och kolla värden och sånt, om det är järnbrist eller ngt som gör mig såhär slut.

Sköt om er mina fina och fortsätt hålla oss uppdaterade! Ofta!

Love//Anu

2012-05-02 @ 20:00:07
URL: http://jag-och-vi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0