Två-års-dagen!

God morgon, god morgon!

Hur står det till? 
Här skiner solen som aldrig förr och vi har precis ätit frukost på stora frukostbuffén. Igår firade vi ju två-årsdagen. Och vilken dag vi hade! Vi bytte hotell på förmiddagen och checkade in på detta hotell (har ni spanat in hotellet via länken i förra inlägget) på förmiddagen!
Vi fick våra välkomstdrinkar direkt samt våra halsband. De var inte gjorda på blommor så som jag trodde, utan gjorda av små snäckor, jättefina! Vi fick dessutom kalla handdukar att badda pannan med (tas tacksamt emot i denna värme) som hade en svag doft av lavendel.

  Vi tog oss till rummet och packade upp lite och gick sedan till stranden för en promenad. Sedan tog vi oss vidare till ett Fish Spa, som är precis som det låter, fisk spa. Ingen av oss har tidigare gjort detta, vilket innebär att man stoppar fötterna i en liten pool där massa fiskar tuggar i sig allt snubbigt du har på fötterna. Efteråt är det lena och fina! På bilderna som jag sett på fish spa, så är fiskarna väldigt små. Detta ställe hade fyra olika små pooler med fiskar i olika storlek. De minsta var små, men de största var typ 10-15 cm och kanske 30 st. Kändes inte kul att stoppa fötterna där. Medan Joni gladeligen körde ner hela benen i poolen och asgarvade för att "det kittlar så mycket" så vågade jag inte ens doppa lilltån helt plötsligt. Tyckte det väl äckligt, obehagligt och bara jäkla läskigt. Var säker på att det skulle göra ont. Efter påttryckning från Joni stoppade jag i allafall i foten och kittlade så mycket att jag drog upp den lika fort. Jag bytte fiskpool och tänkte att det här är bättre, eftersom kvinnan som jobbade där sa att ju större fisk detso mindre kittlar det. -Bra, tänkte jag! Nu var det bara det att jag var säker på att en större fisk bet mig i benet efter att jag haft i fötterna där, så nu ville jag inte fish-spaa alls! Till slut satte jag mig vid poolen med de minsta fiskarna (varför tog jag inte bara dom först) och det gick bättre! Var fortfarande lite äckligt (i denna pool var de typ 100 st) men eftersom de var så små så var det inte så farligt! Plötsligt var jag "van" och hoppade jämnfota mellan dessa pooler. När jag väl satt mig till rätta vid de största fiskarna och suttit där i 5 minuter och fötterna började bli fina, hade våran tid gått ut. Nåväl, nästa gång är jag mer beredd och mindre larvig i alla fall. I slutet var det häftigt i allafall och fötterna blev fina!

Efter detta gick vi en stund och kikade runt och åt lunch. Sedan tog vi oss tillbaka till hotellet för att bada jacuzzi som vi hade i rummet framför sängen (med havsutsikt, mysigt). Där stod vi med tända ljus och badrockar på & jacuzzin vägrar hoppa i gång! In- och ut springer kille efter kille som ska fixa detta, men ingenting hjälper. Jacuzzin startar icke! Jag dundrar ner till receptionen och känner hur hornen börjar växa ut! Har ingen lust att lägga energi på sådana här saker på vår dag, när vi dessutom pungat ut mycket pengar för detta hotell. Vi får byta rum mitt i allt, vilket gör att allt blir försenat. Vi skulle bada jacuzzi först och sedan ta oss till vår förbokade massage. Nu varken badar vi eller masseras, utan flyttar all packning mellan två rum som ligger på varsin sida av hotellet. Jag är inte glad vilket även personalen märker av! Efter att vi flyttat rum tar vi oss till massagen och denna drar ur en lite ilska som tur är, så efteråt är vi ganska nöjda och glada ändå.  Efter detta börjar dock påpassning utan dess like, som sedan gör att kvällen blir helt perfekt!

Efter att vi bytt om och klätt upp oss (fint ska det ju vara) går vi till receptionen som beklagar att vi behövt missa massagetiden och byta rum osv. "Happy Anniversary" ropar dom och sätter jordens rosbukett i famnen på mig. Kändes som om jag vunnit en skönhetstävling med tanke på storleken på denna bukett. Vi fick även en flaska vin som vi tog med till vår middag. Som "plåster på såren" ordnar de även tranfer hela vägen till flygplatsen idag. Vi troddeju  att det skulle ingå en båttranfer från denna ö (alltså boracay) till den stora ön 20 min bort. Det visade sig att det inte alls ingick en sådan transfer, vilket gav oss lite huvudbry. Men plåstret på såren innebar nu alltså att de inte bara erbjuder båttransfer till stora ön utan dessutom med privatbil ända till flygplatsen som är ytterligare två timmar bort. Detta är vi mycket nöjda med, då vi slipper mycket konka på väskor och byte av bussar.
Flygplats skriver jag. Idag lämnar vi Boracay efter drygt en vecka här och flyger till Manila, vilket är Filippinernas huvudstad. En stooor stad på ca 1,6 miljoner människor. I hela Manila inräknas även ett område som kallas metro och totalt består då hela Manila av 11 miljoner människor.

Tillbaka till firande av två-års dagen i alla fall.

Nöjda & glada efter att ha blivit bortskämda med bådor rosor och vin är vi båda tillbaka i "nu ska här firas-stadiet" och har helt glömt av tidigare strul. Vi äter god mat och har en egen servitör som verkligen ger oss service. Knappt hinner vi ta en klunk vin eller vatten innan han bokstavligen springer fram till bordet och fyller på. Känns häftigt, vi pratade om att inte någon av oss blivit upppassad på detta sätt tidigare men denna dag var en bra dag att bli det! Vi sitter i allafall länge, precis vid havet, och dricker vin och pratar. Vid elvatiden på kvällen drar vi oss tillbaka till rummet och denna gången funkar jacuzzin. Vi släckte ner rummet som bara lystes upp av två ljus samt jacuzzin som hela tiden bytte färg. Vattnet var både rött & blått, rosa, lila, gult & grönt. Jättemysigt var det och sammanfattningsvis var gårdagen undebar!

Sov som prinsessan på ärten gjorde vi också! I en jättestor säng med 6 kuddar i. Nu har vi ca en timme kvar på hotellet innan vi åker till Kalibo, flygplatsen vill säga. 
Vi är inte helt säkra på hur länge vi stannar i Manila men senast 24 Juni måste vi lämna Filippinerna då vårt visum går ut. Då går flyget till inget mindre än Borneo, något jag verkligen ser fram emot!

Borneo är världens tredje största ö och här finns även en av världens största biologiska mångfald. Om det är någonstans vi alltså kommer att (förhoppningsvis) se djur och uppleva fantastisk natur, så är det just här!

 

Puss & kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0