Updates & bilder

Hello, Schmello!

För ett par dagar sedan befann vi ju oss i Ranau och bestämde oss för att åka till Poring Hot Springs. Ni minns min berättelse om hur man badar i varma källor liknande de som finns på Island, fast i regnskogen?
Riktigt så var det inte! Dessa "källor" låg till att börja med brevid en slags ägg-produktions-farm. Som en liten pool med några centimeter kokhett vatten och så en massa ägg. Tänk er lukten? Just det, äggmök luktade det!

Och dessa källor! Inte riktigt som i Island, utan mer kaklade badkar som fanns utspritt och okuperades av kineser. Well, tänkte vi, kanske ett litet dopp innan vi går!
 
Vi började vandra i denna park där de har fina trekkingleder! Plötsligt sa Joni att nånting ramlade ner precis framför oss. Såg ingenting först, men sedan. Jo, mycket riktigt damp en orm ner framför oss. Nu var vi i djungeln!
 
 
 
Vi fortsatte i alla fall, och kom snart fram till Canopy Walking. Här var det bara att börja klättra uppåt. Där högt uppe någonstans bland trätopparna fanns nämligen hängbroar som man skulle ta sig över samtidigt som man fick avnjuta vacker omgivning och utsikt. Så det var bara att börja klättra!

Själv tog jag i för kung & fosterland och riktigt elefantsteg där i min klättring. Tyckte jag var ganska pigg eftersom vi varit sängliggande så länge och kände att "det här går ju jättebra". Lyckan varade inte så länge, min redan dåliga kondition har blivit sämre efter att ha varit sjuk. Plötsligt var jag mycket yr, mådde illa och lite smått gråtfärdig. Vi vilade, drack vatten, skrattade åt konditionen och kom överens om att ta det lite lugnt upp och att det kanske inte var så bråttom.
Efter en stund stog vi plötsligt under ett mega-stoooort spindelnät. Alltså, vi snackar 10 m högt och flera meter brett. Vill inte veta vilken monsterspindel som byggt det nätet. Såg som tur var aldrig den rackaren.
 
Monsternätet på bild, mycket större i verkligheten.
 
Faschinerade över allt vad denna djungel har att erbjuda, forsatte vi uppåt. Lagom tills krafterna började tryta helt var vi så uppe! Väldigt vackert, fantastiska vyer och häftigt med hängbroarna som samtidigt var lite läskiga då de svajade en hel del där man stapplade fram.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Neråt är det långt, långt..
 
Väldigt fin utsikt som sagt och var nöjda & glada efter detta lilla äventyr. Fortsatte vidare in i djungeln och kom till ett vattenfall. Vi träffade på en kille som sa att det var naturligt fish-spa. I med fötterna i vattnet helt enkelt så kommer fiskarna och klarmar sig fast. Sagt och gjort, vi drog i fötterna och mycket riktigt kom snart en hel drös slamsugare och rengjorde våra fötter från dött skinn. Tänk så härlig naturen är! Inga dyra slantar för att gå på spa. Inga slantar alls faktiskt! Så där satt vi alldeles själva, jag, Joni och alla fiskar. Samtidigt lyssnade vi på vattenfallet som brusade och det var riktigt mysigt!
 
 
 
 
 
 Joni på naturens egna fish-spa
 
 
Vi fortsatte våran promenad efter en stund och började gå tillbaka mot själv "Hot springs", tänkte att vi kanske skulle ta ett dopp. Var väldigt glad över våran lyckade dag och gick i godan ro och kikade på omgivningen och knäppte kort. Plötsligt tog det tvärstopp och jag påbörjade min störtdykning mot marken. Hann tänka "Oh, No". Jomenvisst, nog hade jag satt foten på en sten medan jag kollade på annat och flög som en vante. Inte en liten snubbling heller utan verkligen störtdök. Eftersom jag inte hann reagera tog jag inte emot mig särskilt bra utan landande på mage och handen. Nu är vi ju som sagt i djungeln, så jag landande så perfekt att jag fick en sten i mellangärdet! Fyyyy faaaan vad ont det gjorde! Ut kom ljud som aldrig hört också. Jag lät som en bil som lägger av kombinerat med en ko som föder. Bröööööl! Fick inte luft - alls! Kunde bara andas ut men inte in. Kändes som att det blixtrade i bröstet och jag var helt hundra på att jag pajat revbenet, sådan smäll vart det. Joni blev, såklart, rädd som tusan och lyfte upp mig. "Får... inte... luft..." fick jag ur mig. Efter en stund dock återgick allt dock till det normala och jag kunde andas som vanligt. Upptäckte då att jag rivit upp axeln mot en annan sten. Det blödde och var fullt med smuts, crap! INTE vad du vill ha ute i djungeln. Smutsig sår i denna värme är som bäddat för infektion. 
 
Rengjort såret på plats med hjälp av mineralvatten och hotellhandduk och piffat till mig lite för bilden (tvättat bort lera från ansiktet, armarna och händerna vill säga, inget fancy)
 
 
Hade fortfarande ont i mage, revben och axel och när den dessutom var öppen nu, var inte längre "de varma källorna" så intressanta. Vi gick förbi där och knäppte lite bilder, sedan liftade vi tillbaka till hotellet. Var förbi apoteket och köpte rengöringspads med alkohol och gick tillbaka till sjukstugan, aka vårat rum. Vid det här laget hade såret, med all skit i, pga värmen börjat dra ihop sig. Det var bara att börja skrapa för att få bort så mycket som möjligt så man inte åker på jordens infektion. Gjorde det ont? Ja.
 
Nu blir det en vilopaus i bloggandet för någon timme eller så.. Återkommer med update om Kinabalu Park samt dagens aktiviteter. 

Kisses & hugs
 

Kommentarer
Postat av: Mami

Men jösses vilka bravade ni är med om!!! Här händer det inte så mycket. Just nu vräker regnet ner. Bokstavligen! Har altandörren öppen och ljudnivån från regnet är så högt att vi får prata väldigt högljutt!!! Å så börjar det åska åxå nu......hua, så sommar det varit!

2012-07-15 @ 16:30:14
Postat av: Jooseppi.

Alltså, blir jag förvånad att Fia gör en vurpa i djungeln?
Nej, så typiskt! Glad att det inte blev allvarligare än så.
Nu får du ta hand om såret ordentligt. Ät mkt protein så det läker fortare :))

Siis! Jos meinaat tuommosia käärme valokuvia laittaa tänne niin vois jonkinlaisen varoituksen laittaa että toinen ei tarvi melkeen kompastua eteisen mattoon kun lukee tätä blogia!
Ja ottakaa iisisti siellä viidakossa, se ei oo mikään leikki paikka!

Nu får ni börja läsa Jessica blog för det lär ju vara våran "reseblogg" i 3 v framöver! Om 3 dagar sticker vi :))

Pusu!

2012-07-18 @ 01:24:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0